Wheats

Direktlänk till inlägg 11 januari 2013

Apportering

Av Malin Johansson - 11 januari 2013 08:45

Förra helgen var vi ett härligt gäng dom hyrde Körhallen i Rättvik för att träna våra hundar. Det var ekipage från olika klubbar vilket gör det hela ännu roligare. Det är viktigt att få andras ögon för att se detaljer komma med nya idéer.
Nu i veckan fick jag erbjudande om att vara med på en lydnadsdag med Ann-Sofie Lindgren från Kennel Vickulas vilket känns lyxigt, plötsligt händer det :-). Vi här uppe är ju inte direkt bortskämda med vare dig träningskompisar eller instruktörer så man blir extra glad, tack Camilla ! Förhoppningsvis får man nya kontakter och träningsförutsättningar.


Just nu är det fokus på apportering med Win som inte har nåt naturligt intresse för att hämta och leverera. Största problemet är suget ut till apporten men vi jobbar på och tar gärna emot tips och idéer kring detta. På kort håll fungerar det bra men på långt håll han han lika gärna vika av och göra nåt annat än att gå spikrakt till apporten och hämta. Fick testa en ny övning häromdagen som jag tror är bra, tack L-G :-) Detta moment ska jobbas igenom del för del så kommer det att hålla även högt upp i klasserna , tror det är viktigt att inte slarva här.


Kom gärna med tips och idéer , jag är öppen för förslag och är inte rädd att prova nåt nytt!


På bilden ser man att vi apporterar i grusigt ridhus och det bekommer inte honom, lika glad för det ;-)


 

 
 
Ingen bild

Camilla & Yoda

13 januari 2013 01:20

Om jag förstår rätt så har ni haft tävling vem som kommer först till apporten.?
Har du prövat att ha lina på apporten ?

Malin Johansson

13 januari 2013 18:35

Japp vi tävlar och den som vinner får superbelöningen. Vad det gäller snöre i apporten så är svaret både ja och nej, jag har gjort några halvhjärtade försök men är väl lite inne på detta igen eftersom han har jaktbeteendet. Tack för tipset Camilla!

 
AC

AC

14 januari 2013 12:56

Tusen tack! Va söt han är med allt grus! Var glad att han inte har skägg, skäggiga hundar + ridhus = äckligt!

http://www.lillaliam.se

Malin Johansson

15 januari 2013 08:07

Ja visst är han söt? :-) och inte bryr han sig om allt grus heller, skönt! Med Ronja kunde jag inte träna apportering inomhus pga gruset och skägget och dessutom fastnade halva ridhuset i pälsen så jag fick bada och schamponera benen efter varje pass. Lite enklare med Kelpie!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Johansson - 15 mars 2016 18:51

Natalie fick låna en Husky av Eva Seger i Strängnäs och det blev verkligen en utmaning. Vi åkte ner på lördag för att träna en stund och tur var väl det då det var lite svajigt men på söndag satt det som en smäck. Hon gjorde en miss och missbedömde s...

Av Malin Johansson - 26 december 2015 15:58

På söndagen 13/12 var det dags för N atalie att tävla Nordiska Mästerskapen som debutant i landslaget. Kl 8 fick de sina tävlingshundar som är helt okända för dem och kl 9 börjar bedömningen. Natalie fick en Wheatenkille på 9 år som heter Ossian och ...

Av Malin Johansson - 26 december 2015 15:41

Luciahelgen blev en helt fantastisk helg för vår familj då även Daniel kunde åka med till Stockholm för en gångsskull. Tack Moa för hundpassning :-) Win som egentligen bara skulle tävla Rally anmäldes till utställningen ändå, det hade ju gått bra i...

Av Malin Johansson - 18 oktober 2015 18:48


Igår slog vi till med Norsk Vinnare i Hamar. Och som inte det var nog blev han även Bäst i Rasen av 22 Kelpies :-). Jag är så glad över min lilla pärla som haft ett otoligt år! Jag hjälpte också till att ställa 2 Aussies som finns med bland bildern...

Av Malin Johansson - 14 oktober 2015 10:42

Win lyckades erövra ännu en titel och denna gång INTERNATIONELL UTSTÄLLNINGS CHAMPION !!!! Han är helt magisk min bruna lilla pralin och han bara ägde ringen <3. Han slog även till med att bli 4:a i gruppen, hur vanligt är det att en Kelpie plac...

Ovido - Quiz & Flashcards