Wheats

Alla inlägg under november 2012

Av Malin Johansson - 29 november 2012 08:32

Det har varit en rätt bra vecka hitintills, som vanligt fullt med hundaktiviteter men försöker hinna med hemmet också. I måndags började våra sena ridhusträningar och man är nog lite halvgalen som åker och tränar 21.30 måndagskvällar men har inget annat att välja på. Det var hur som helst riktigt skönt att träna inomhus i värmen och Win skötte sig bra trots att han inte varit där på över 1 år. Han är inte alls så känslig för olika miljöer utan är mer att han gasar igång när det är andra hundar med, speciellt Siw som är hans ögonsten i livet ! Vi körde platsliggning och han ligger absolut kvar men han piper, blir för hög i aktivitetsnivån helt enkelt. När jag lägger honom själv är han tyst och fin så vi jobbar på.


Här är Emma när hon kollar in Rufus som springer i sin boll i vardagsrummet, gissa om det är spännande för en foxterrier ;-)

 


I tisdags var jag och Natalie och tränade lite Juniorhandling, inte helt lätt att få en 11-åring att springa med lätta naturliga steg....hur fasiken ska jag lyckas förklara för henne? Nåja hon växer ju så det knakar och jag tror att det är bara så att motoriken inte hänger med. Vi har hittat ett nytt sätt att ställa upp henne på som är riktigt snyggt, det gick inte förut när Natalie var mindre, då försvann hon bakom hunden ;-). Det blev även lite lydnad och trixträning i den nykomna snön.

   

Igår var jag och en tjej från klubben och körde ett kort lydnadspass och jag fick en ny hund att lägga plats med, superbra. Win blir alldeles till sig och piper på platsen men har ingen tendens att resa sig eller engagera sig i den andra hunden....det blir liksom bara för mycket. Supertack att någon ställer upp och lägger plats med min hund trots att han piper!

Väl hemma igen blev det en långpromenad och sedan årets första Sparktur, tänk att det är så barnsligt roligt att åka spark. Föret var inte optimalt och jag fick slita rejält i början då Win mest skulle hugga mig i benen och springa bredvid och skälla. men sen rätt som det var ändrade han sig och började dra :-)


Måste ju också skryta lite med att jag tar mig egentid på gymmet varannandag med styrketräning och löpning efteråt. Riktigt skönt!


Här är några klipp med Natalie som övar på klarinetten, såklart iförd hundkläder ;-)


Av Malin Johansson - 26 november 2012 08:29

I lördags var det äntligen dax för vår träningsdag i Rättvik. Vi var ett gäng som bokade Körhallen 9-16 och körde lydnad hela dagen. Kändes som ett lyckat koncept att blanda folk från flera olika klubbar och många nya infallsvinklar och ideer ventilerades. En uppdelning med 5 / 5 i varje grupp gjorde att det flöt på bra hela dagen. Vi körde både en och en och några körde samtidigt. Men facit i hand så skulle man gjort detta oftare och man behöver egentligen inga dyra instruktörer utan bara en grupp frispråkiga, hundtokar som hjälps åt.


Några av oss från Malung avslutade dagen med att gå ut och käka och dricka gott och fick även sällskap av 2 klubbmedlemmar till. Alla var rörande överrens om att detta gör vi om så nu planeras det in ett nytt datum med gänget. Tack alla för denna inspirationsdag!


Några bilder från dagen, dock taskig kvalitet med mobil i dåligt ljus så håll tillgodo.


Lars-Göran och Arrak

 

Catarina med (Rottistik ;-)  
Henrik & Styx


 
Rebecka & Trappe
 
Caroline med en hånglande Spajk ;-)
 
Lars-Göran & Kerstin med hennes Schäfer Elex (tror jag)
 
Emma & Qitis
 
Mia & Extra
 
Catarina med Schäferbäbis
 
Jag & Win
 
Anna & Orup
 

Jag & Win
 

Av Malin Johansson - 21 november 2012 15:41

Igår var det bestämt att jag skulle infinna mig på gymmet för första gången på rätt många år. Jag går och går och springer med ojämna mellanrum men nu är det dags att styrketräna och löpträna inomhus. När jag springer ute på hösten/vintern så störs astman av avgaser och eldningsrök från alla som eldar med ved. När väl snön kommer vill jag åka skidor och då vill jag ha ett någorlunda flås uppbyggt. Nu är jag lite sent ute men får väl skynda mig lite ;-)

Jag fick ett anpassat program efter mina önskemål och tränade styrka och sedan en kort löpning på 20 min. Fokus på hållning för att inte beslasta den trasiga nacken. Vi la på försiktigt med vikter för att se vad som händer med kroppen. Idag kan jag erkänna att den värker, fast ändå på ett skönt sätt ;-) Inte ont i nacken utan helt enkelt vanlig träingsvärk, gött gött :-)


 


Nu ser jag fram emot nästa pass imorgon eller fredag morgon och hoppas detta är starten på ett aktivare liv. Måste erkänna att det var väldigt skönt att bara fokusera på sig själv en stund och ingen annan!

Av Malin Johansson - 17 november 2012 16:21

Eftersom Win har rest sig 2 gånger på platsliggningen så tränar vi detta moment på åtskilliga olika sätt. Ett av dem gjorde vi nu på em. där vi låter Emma hoppa över honom och Softie som ska då ligga kvar. Lite kul att utmana :-)


 
 

Av Malin Johansson - 16 november 2012 10:40

Håller på med en ny aktivering - städning ! Hoppas kunna utveckla denna till nåt ännu bättre i sinom tid. Lite kul aktivering i en snabb paus på jobbet!


 


 

Av Malin Johansson - 12 november 2012 09:13

I lördags hade jag äran att visa Rottweilern Siw till andra bästa juniortik. Så härlig känsla när denna hunden trampar iväg och flytet infinner sig. Mina röda byxor gjorde succé ;-) och målet uppnåddes med att en svart hund syns "framför" benen och att flera tittade lite extra och Siw är väl värd att titta just lite extra på. Vi hade sällskap av bästa Carina och hennes kompis Lena, känns lyxigt att träffas lite oftare. Verkligen superkul att visa en ny ras med power i så nu längtar jag tills Siw ska ställas igen ;-)

Igår blev det hundträning på både fm och em och jag fick äran att hjälpa en av våra ungdomar med tävlingslydnad och senare en nykommen Wheatenkille på 7 mån som är i startgroparna.
Däremellan bakades det Cupcakes till fars-dag som vi smaskade gott på.

På kvällen blev det brödbak av mannen medans jag badade och klippte Softie. Visar lite före och efterbilder. Wins nya tjänstetäcke har kommit och eftersom han kallas för "brunråttan" så var valet enkelt ;-)

Av Malin Johansson - 3 november 2012 16:18

Jag har varit däckad i 2 dagar efter akupunktur och tillrättaläggning av lite kotor här och där. Jag blev helt utsslagen och bara vankade av och an här hemma och orkade inte med mig själv ens, djävulusiskt ont!

Natalie drog fram balansplattan i brist på annat och Win ville såklart vara med, han trodde det var en stor target och började genast erbjuda tassar på den. Natalie fick honom till att snurra lite på den och kanske kan detta vara början till nåt trix, vad vet jag? Hur som helst så tyckte Win att det var superkul att leka med Natalie och plattan och dundrade på rätt friskt i köket. 


Det blev även lite skallträning med alla tre ;-)


Idag är mannen på kurs för att bli Utställningsansvarig och Natalie umgås med farmor under tiden. Kul att hon får vara nere hos farmor i 2 dagar och hinna med en massa skoj hoppas jag, det finns ju ett annat utbud i Borlänge!


Jag och Lotta var till skogen och spårade på fm. Win som inte spårat på länge skötte sig ok men tappar i vinklarna, snurrar och går igenom och hinner titta på bilarna, fåglarna och allt annat som är intressant i hans förvirrade Kelpihjärna. Ja ja, tror att han mognar på sig vad det lider.

Nu på em la jag 2 st åkerspår, ett med liggtid på 20 min och ett med ganske direktpåsläpp och godis i spåret. Det första tod han bra men tappade i första vinkeln men tuffade på rätt ok sen, markerade pinnarna men inte mer än så. Det spåret med godis i var kanon - han lyfte inte näsan från backen en enda gång och apporter och vinklar satt som en smäck. Jaha, då återgår jag väl till godisspår igen då ett tag innan snön kommer igen. Känns som om man aldrig kommer nån vart men till slut blir det säkert bra. Vi har ju inte spårat på länge och jag vet att han behöver några spår i nacken för att fungera.

Ovido - Quiz & Flashcards