Wheats

Alla inlägg under juni 2011

Av Malin Johansson - 26 juni 2011 22:41

Nu har det varit Midsommar och precis som det ska vara med Folkdräkter, bygdespel, fioler, dansare, god mat och trevligt sällskap.


Sedan jag flyttade till Dalarna så har Midsommar kommit att betyda ännu mer för mig än tidigare. För 7 år sedan gifte vi oss på just Midsommarafton, med häst och vagn på Gammelgården i Malung med alla spelmän och dansare som hör till i Malung.


Natalie har för första gången varit med i Skinnarspelet som är det vackraste av det vackraste på midsommar, ett bygdespel som spelades för 45 året i år. Gissa om hon var stolt att få dela scen med Janne Åhström och Meta Roos. 


Lovade mamma lite bilder så hon kan drömma sig tillbaka till de gånger hon varit här hos oss under Midsommar.

                       

Av Malin Johansson - 17 juni 2011 10:29

Igår kväll hade vi en rejäl dos av planerad störningsträning med Ronja på klubben. Vi hade barnvagnskörning på plan i flera av momenten, jobbigt men ok. Vi fick också jättebra träning med hundar som fick träna skall lite varstans och det ökade definitivt trycket på Ronja som var tvungen att jobba sig igenom detta. Det var en kampande hund och tjoande förare samtidigt på plan. Jag märker ju direkt när hon reagerar även om det inte alltid syns för ett otränat öga, hon blir stel och "fryser" gärna i positionen. Nu fick hon fortsätta jobba och dessutom leka med bollen :-)

Vi hade även "bakombelöningar" med långpisken i fjärren och inkallning med ställande, den är så jäkla rolig   och Ronja gasar rejält! För den som inte vet så har vi en långpisk med en trasa längst ute på som vi drar längs backen och bytet verkligen "lever"!


Efter att ha vilat fr träning i en vecka kändes det helt ok att komma ut på plan igen, tack alla för hjälpen med alla störningar.


Emma var också med och tränade och lekte med en tennisboll för första gången ute på planen, anars är det bara inomhus detta duger. Riktigt skoj att köra detta enegiknippe till hund som blir säkrare för varje pass vi gör. Hon var även med på sin första riktiga platsliggning och gjorde det alldeles strålande, lugn och fin trots lite småstörningar. Nu blir man änu mer taggad !


Malin

Av Malin Johansson - 14 juni 2011 08:35

Hej på er kära bloggläsare!

Just nu är motivationen nere för räkning och Ronja är halt igen, som vanligt har hon tuggat lös en bit ur en trampdyna och har gått med sko hela helgen då det ömmar alldeles hiskeligt. I helgen blev det bad av Softie och Ronja och en liten klippning fram och bak, resten fick vara då de inte ska ställas i Avesta men det är ju kul om de iallafall är rena.


Sist vi var och tränade på en öppen träning uppstod samma sak som så många gånger förut. Någon vill ha hjälp och jag är bussig och visar och engagerar mig till max och när jag väl tar ut min hund då säger de tack för ikväll och hejdå, inte helt enkelt att träna med störningar när alla åker eller går in och fikar. Jag borde vara van men just nu känns det inte ok, jag kan också behöva hjälp ibland eller iallafall att det är fler på plan samtidigt. Envägsengagemang måste jag sluta med innan jag blir uppäten.


På söndag åker vi till Avesta på hundutställning med Emma, det var så längesedan att jag är riktigt nervös kan jag lova.


Ikväll ska jag träna ungdomarna och det är skitkul, tänk vilken gläldje de har med sina hundar och hur enkelt och okomplicerat allting är, ni är toppen   ni får mig att känna mig levande.


Nu blir det till att borra ner huvudet och försöka gräva fram motivationen igen, den finns där det vet jag!

//Malin

Av Malin Johansson - 7 juni 2011 11:38

Inget LP2 denna gången heller!!!


Först av allt måste jag säga att det är kul att vara på tävling utan att behöva delta själv. Jag var sekreterare i lördags på vår appell tävling och det var hur lärorikt som helst, att få höra precis hur domaren tänker och vad de ser och vad de inte ser är intressant.

På söndagen tävlade vi lydnad och återigen nollade vi ett moment, rutan som vi normalt har en 10:a på, suckar och svär fortfarande. Ronja pallade inte med störningen utifrån och hon går inte att ändra om hon kommer lite fel till rutan. Jag blir så jäkla besviken och önskar att alla som är på en tävling tänkte sig lite mer för, det finns faktiskt de hundar som inte pallar med alla störningar och jag lovar att vi som har dessa hundar gör inget annat än att tränar på det!

Är nöjd med Ronjas attityd som börjar bli lite mer "galen" kan kasta sig ner och rulla runt och dra en snabbvända mellan momenten, det är bara possitivt. Efter att ha haft problemet med att hon blir låg så gör det ingeting om hon ballar ur lite mellan momenten och tömmer hjärnan lite. Jag är nöjd med resultaten i övrigt men sjukt besviken på att vi nollade just rutan som är värd 30 poäng, den har vi inte råd att missa helt enkelt. Ibland önskar man en hund som uppför sig som en maskin på tävling och gör det man ber den om men har man terrier och dessutom en med lite klen skalle så får man å andra sidan tävla ofta !

Sedan vill jag passa på att gratulera vår klubb Malung-Sälens Brukshundklubb som har så många tävlingsekipage, jättekul att så många presterade på tävlingen och supergrattis till alla er med förstapris och till oss andra som bara är nöjda med hunden.


//Malin


Ovido - Quiz & Flashcards