Wheats

Alla inlägg under april 2011

Av Malin Johansson - 29 april 2011 08:14

Nu  var det längesedan jag uppdaterade bloggen men har inte haft tid. Dessutom har mitt bildbehandlingsprogram ballat ur så jag kan inte lägga ut några kort.


Hur som helst så har det ju nu varit Påsk och med rena sommarvärme, härligt! Vi tränade hundarna hela påsken och hann med både viltspår, agility, handling och lydnad. Emma och Softie fick sina första vilspår för året och det var riktigt kul tyckte de. Ska bli spännande med Emma eftersom hon är nyast i gänget, blir nog ett anlagsprov så snart som möjligt. Softie fullständigt älskar att spåra, helt galen innan hon kommer iväg och sedan går det som på räls, gick dock inte ut i spets i tokvinkeln utan tog klövspåret direkt istället, helt ok enl domarna.


Agilitybanan är äntligen framme och vi var som kalvar på grönbete när vi började köra igång. Tyvärr blev Emma påflugen första träningspasset och det känns väl sådär kan jag säga, vi har nyss konstaterat att hon inte orkar hålla ihop när det just är fler hundar eller människor runt omkring och det beror säkert på hennes osäkerhet, måste ha full koll runtomkring sig...får jobba ännu mer med det och i alla situationer. När vi kör helt själva går hon som ett spjut och behöver inte oroa sig för allting runtomkring. Jag trodde förut att hon inte orkade hålla ihop med koncentrationen men nu har teorin ändrats. Hur som helst så jobbar vi vidare och Natalie ska snart börja sin första agilitykurs med Emma.


Ronja har också fått smaka på agilityn på ett annat vis än tidigare. Förra året lärde vi in hindren och några var lite läskiga och hon tyckte det var sådär helt enkelt. Nu är hon helt galen och bara GASAR, kör raka skick med matskål och visade upp en helt annan sida. Ingenting är otäckt längre utan bara helballt! Ronja tränas givetvis i sin lydnad och jag hoppas ta vårt LPII snart så vi kan fokusera på annat ett tag framöver. Sommarens plan är skotträning efter det att lydnaden är klar, vill inte oroa henne i den träningen.


Softie tycker det är kul att få springa några varv på agilitybanan och sedan träna lite lydnad med Natalie, kanske ska hon starta Softie i Juni i Lkl I.


Den stora händelsen är att nu har Västerdalarnas Hundungdom startat i Malung. Klubben håller till på Malung-Sälens Brukshundklubb som stöttar ungdomarna till 100%, jättekul att de fått ett varmt mottagande. Vi har haft en aktivitet med tipspromenad och det kom 15 ungdomar med hund och ca 10 st vuxna, toppen! Är någon nyfiken så finns klubben på facebook under Västerdalarnas Hundungdom, titta gärna in!


Ha det bra i det underbara vädret / Malin

Av Malin Johansson - 16 april 2011 18:21

Idag var vi ett litet gäng som tränade juniorhandling och sedan lite agility. Superduktiga tjejer som lyssnade uppmärksammat och visade sina hundar jättebra. Tack för en härlig förmiddag!

           

           

Av Malin Johansson - 12 april 2011 20:52

Här kommer lite bilder från lägret på Natalie och Emma. Även Khion Emmas valp var med och tränade lite på lördagen så vi passade på att fotografera honom och Emma tillsammans igen.


Ligga i mattes knä och vila behövdes mellan varven...

   Full fart...        Natalie som hund...   Kihon sitter vackert....sötnosen

Natalie har Susanne som hund! Hon hade en utplacerad belöning på slutet också..  Kihon och Emma. Titta så stor han blivit, en riktig herre  Kihon sitter och tittar på de andra...



Karin Khon och Spex, underbar bild 







Hela gänget igen...    

Av Malin Johansson - 12 april 2011 09:30

Vi har haft en helt underbar helg med foxar överallt, jättekul att få träffa alla i verkligheten också. Vi bodde på ett Vandrarhem i närheten av hallen där vi var och tränade, kan säga att jag inte är någon vandrarhemstyp direkt....har knappt sovit på hela helgen! Vi hade det mysigt med gemensam tacos på fredagskvällen och mycket prat om hundar såklart.

På lördagen for vi till hallen och började träna. Vi var uppdelade i grupper och när det var vår tur var Emma helt slut av alla intryck runtomkring, allt skällande och allt annat som hör agilityn till. Emma höll ihop ett litet varv på banan men sen tyckte hon att det var läskigt och stack ut från banan med svansen mellan benen, vi har ju sett detta tidigare att hon inte riktigt håller ihop och jobbar ständigt på det. Från början var hon ju jätterädd när någon sprang och kommer man för nära henne bli det fortfarande för jobbigt. Natalie fick ta över och då gick det bra igen. Natalie och Emma körde sedan hela helgen och alla hjälpte till att peppa och stötta så mycket de orkade, tack snälla rara!

På söndagen gick Emma jättefint första passet men sedan blev det för kort vila och hon orkade inte hålla ihop. Hemma tränar vi ju inte så långa pass och inte så många just därför att vi vet att hon inte orkar med det, men det kommer hon säkert att göra framöver. Natalie fick stort självförtroende och blev mer och mer taggad under helgen, jättekul!

Måste ju också bara berätta att Emma var så lite så liten bland de andra normalfoxarna. Hon verkar vara den enda small-foxen i Sverige. Vi träffade även Karin och Kihon vilket var helt underbart, vilken fin gosse han blivit. Vi fick pussa på honom hela lördagen och vi grät en skvätt när de åkte hem igen. Kommer lite mer bilder framöver på honom också.


Tack alla för en trevlig och lärorik helg och hoppas vi snart ses igen. Speciellt tack till våra intruktörer Annika och Susanne som var lika engagerade i alla.


 

Av Malin Johansson - 8 april 2011 08:47

Nu är det bara några timmar kvar innan jag, Natalie och Emma åker på ett agilityläger i Kungsör. Vi ska få träna i en alldeles ny inomhushall som bara är till för hundträning, känns otroligt lyxigt! Det ska bli väldigt spännande att se hur Emma kommer att reagera på hindren eftersom vi inte kunnat träna på hela vintern.  Nu i veckan har vi kunnat hoppa lite och även kört lite slalomingångar men det är ju allt.


Jag har förhoppningen att vara heltänd när vi kommer hem och att jag lärt mig massor, kan ju faktiskt ingenting om agility egentligen. I gruppen finns de som är i mina ögon proffs på sporten så vi ska nog suga ur deras kunskaper så gott det går   .


Några bilder från sommaren när vi kör lite agility...

       

Av Malin Johansson - 1 april 2011 09:15


Ni bad inte om att få komma
till mig, ni hade inget val.
Ni kom till mig för att ge
mig vänskap då andra sviker,
sympati då andra är emot mig,
trofasthet då andra baktalar mig.
Ni kom för att ge mig kärlek
då jag känner mig utelämnad,
sällskap då jag är ensam,

tröst när jag har smärta.


Ni gör dig på gott humör
när jag är ledsen.

Ni kommer emot mig
med glädjetjut då jag kommer hem.


Ni ger mig sköna avkopplande
promenader.
Ni ger mig sällskap.
Ni ger mig kärlek och glädje.
Ni vaktar och skyddar mig.
Ni varnar om främmande kommer.
Ni överger mig inte så länge
ni lever.
Ni ger mig trygghet.

Ni ger mig hopp.


Vad ger jag er ???


Jag ÄLSKAR mina hundar   

Skapa flashcards