Wheats

Alla inlägg under maj 2014

Av Malin Johansson - 31 maj 2014 21:12

Natalie o Win tävlade agility i torsdags på hemmaplan. Tyvärr gick det fort o fel men snart är de samspelta. Tack Sophia Adrian för bilderna .
Idag har vi spårat med Win och Nessie på fm och sedan blev det utställningsträning och agility på em.

Av Malin Johansson - 25 maj 2014 11:31

Natalie och Daniel for iväg 5 på morgonen för att ställa Juniorhandling i Österbybruk. Natalie hade återigen fått låna Lexus av Sandra Träff med Kennel Aislings och Sandra skulle ställa våran Nessie i rasringen i utbyte ;-) tusen tack


Jag som är kontrollfreak håller ju på att gå sönder när jag inte ser hur det går och kan vara med och stressa upp hela omgivningen ;-) men är glad över att ha en man som ställer upp han också


Natalie vann sin åldersgrupp och blev 2:a Best In Show mot duktiga vinnaren Lovisa  Wanhatalo som vann sin åldersgrupp. Grattis båda två :-)


Lite bilder från dagen

          
 

                         

Av Malin Johansson - 20 maj 2014 21:14

Efer allt det tragiska som hänt med Emma beslutade vi att Natalie får köra agility med Win så mycket hon vill. I Helgen debuterade de i Mora och det gick hur bra som helst, lite småmissar som kostade felpoäng men som bäst en 4:e placering kan vi skryta med. De skötte sig alldeles utmärkt och nu behöver de bara hitta ett samspel och lite mer förståelse så kommer det här att bli riktigt bra. Jag är en stolt mamma som ännu en gång har en dotter som levererar glädje på tävlingsplan   


Här kommer en del bilder på ekipaget så håll tillgodo


 

                     

Av Malin Johansson - 15 maj 2014 07:48

I helgen var det äntligen dags för vårt lilla Kelpieläger. Under veckan så fick vi tragiskt nog ta bort vår lilla Emma som hastigt blev sämre och det kändes inte helt rätt att åka iväg med tankarna som var ruskigt splittrade och en ångest och sorg som man var tvungen att paketera in, med facit i hand var det ingen bra kombo. Att sedan ha en löptik hemma tar på krafterna för Win som faktiskt för första gången visade sig vara trött på lördagen....har jag aldrig varit med om på den hunden!


En av alla bilder på Emma & Natalie som vi minns med värme, kommer ett inlägg om bara Emma när vi läkt ihop lite.

 

Jag och Win tuffade iväg till Ludvika med husvagn och som sagt med känslor som vi borde lämnat hemma men jag ville ju inte missa lägret som jag själv sett till att det skulle bli av. Jag ville inte missa chansen att äntligen få träffa Maria Rick som jag följt via fb och genom alla fina resultat på tävlingsplan som hon presterat. Jag minns att jag la ut ett inlägg på fb om att Win ljudade på fjärren och vips så tog sig Maria tid att PM:a och tipsa utan att känna oss överhuvudtaget, det är stort och visar vilken godhjärtad person hon är. Att Maria sedan kunde komma till vårt läger var ju bara helt fantastiskt och att få sitta och bubbla hund i 2 dagar med en person som man ser upp till och har som målbild i många avseenden blev ju helt perfekt, tack Maria för att du är du   


Träningsmässigt blev det bara skit rent ut sagt för oss på lördagen. Jag valde givetvis det som vi har problem med och i friaföljet nickar/snurrar han på ett speciellt vis med huvudet och inkallning med ställande är riktigt kasst. Vi provade lite olika metoder med Win förstod inte alls utan gick bara ner sig och vi både mådde skit och ville helst gräva en stor grop och krypa ner i. Att få titta på de andra ekipagen gjorde ju liksom dagen och man lär sig egentligen mest på detta, fantastigt kul att få se bara Kelpisar och så olika allihop. På kvällen blev det återigen grillat med mingel som givetvis hör läger till   


Söndagen hade vi en annan plan med Win och Lena visade hur hon börjat med ställandet och det är ju likadant som jag gjort från början men tappat kriterierna och tråden på vägen, tack Lena. Nu testade vi med Win och jag lämnade över till Maria att bestämma när ställandet var bra och han köpte konceptet direkt , skönt att få tillbaka lite av min hund igen. Vi testade lite olika metoder i ff och belöningssätt men det finns nog inget snabbt sätt men vi kämpar på och nu täker jag inte släppa igenom detta nåt mer. Vi körde även lite apporteringsdirigering och helt plötsligt så var konen inte så viktig ! Jag har ju bara kört till kon och sedan runda föremål höger o vänster eftersom vi haft problem med apporteringen från början men nu visade han att faktisk apporterna var viktigare än konen vilket känns helt ok med tanke på hur han varit. Ska bli spännande att nöta lite på detta under sommaren.


Vi avslutade med vilka mål vi har med våra hundar och jag har tappat min egentliga målbild, den bleknade och brändes rejält i helgen och tilltron till sig själv som tränare försvann definitivt. Nu är jag ju van vid motgångar och att träna terrier så jag kommer säkert igen men just nu är vi intte i en djup svacka. Det var en fantastisk rolig och lärorik helg och ett kanongäng som kommer att hålla ihop framöver också, vi har redan bestämt att vi tar ett till läger i höst   


Lite bilder från helgen

                 

Av Malin Johansson - 14 maj 2014 13:12

Då har vi samlat på ännu ett 2:a pris i klass 3 243,5 p, skönt att vi har ett 1:a pris och luta oss på ;-). Det är svårt att få poängen att räcka om man missar på ex vittringen som Win gjorde igår, en 5:a där...han som alltid är klockren! Ja ja , jag är nöjd och tar med mig flera fina bitar som tex att han låg helt still på platsen trots lite pip, han tog metallen trots att någon lekte med en pipleksak!!! brevid planen, han plogade inte i friaföljet och nickade bara några gånger. Han tog rutan riktigt fint och även hoppapport men gladast är jag över inkallingen med ställande där han verkligen försökte och gjorde sitt bästa stopp på tävling någonsin. Detta momentet är grymt svårt för honom och på helgens Kelpieläger nötte vi lite olika metoder så det är nog mer än jag som är stolt över detta ställandet :-). Jag lägger upp lite filmsnuttar så får ni se både det som fungerar bra och det som inte fungerade såklart ;-)


Och för den som orkar, här är platsliggningen

Av Malin Johansson - 4 maj 2014 10:14

Nu tänkte vi bjuda på lite bilder och några små filmsnuttar på Nessie och Natalie som är på gång i både lydnad,spår och agility, ja säga vad man vill men hon är inte bara vacker denna bruden :-)

                                         


Här är attityden viktigast och att hon håller positionen rätt ok



Av Malin Johansson - 2 maj 2014 10:44

Har ju alldeles glömt bort att lägga upp lite bilder från dagen. Vi åkte på lördag till Västerås och träffade Björn o Inger Lander som tränade för Carina. Sedan var det våran tur att ge Win en rejäl genomkörare i både agility och lydnad, kul att träna på nya platser och dessutom en fotbollsmatch bevid som störning. Kvällen innehöll pr, mat och gott bubbel :-)


Söndagen kom och vi var i god tid på utställningsplatsen. Natalie och Nessie slutade med Exl, CK och Reserv-cert vilket är superbra, herregud Nessie är bara precis 18 månader och det är 2.a gången vi ställer henne :-) . Underbart att få hänga vid Wheatenringen igen och titta på alla underbart vackra hundar, hoppas vi kommer med i gänget igen !

Lite bilder från dagen

         
Ibland krävs det experthjälp vid fotografering ;-) älskar detta kortet
   
Hubinettans uppfödargrupp HP och en stolt kennelmamma, Natalie var med som handler men det är givetvis inte Nessie på kortet.
 

Ovido - Quiz & Flashcards