Wheats

Alla inlägg under augusti 2011

Av Malin Johansson - 29 augusti 2011 09:00

I helgen så fick jag snilleblixten att jag skulle försöka efteranmäla mig till Särna på lydnadstävlingen. Min tanke var så här: om jag klarar att genomföra en ok tävling där nu efter allt som hände sist så har jag rivit ett hinder till på vägen! Sist vi var där ( för 2 år sedan) så blev Ronja stucken av en jordgeting och vi kunde inte träna på gräs på läääänge då hon betämde sig för att det gräsets fel.


Väl framme möttes vi av Inger Lander och Toja som följde med på rastning med hundarna. Softie fullkomligt skrek av lycka när vi tog ut henne och jag kastade ur mig till Natalie "kanske vi ska efteranmäla dig och Softie också", och hon säger bara "visst". Sagt och gjort och på 35 min skulle regler och moment tryckas in i min dotters skalle. Vi tränade lite med Softie som inte riktigt förstod vad Natalie sa och menade men kör på bara sa jag.


Att jag inte svimmade när de steg in på planen för platsliggningen. Pang...Softie la sig pladask och låg och tittade sig nyfiket men lugnt omkring, det var långa minutrar. Eftersom hon drog nr 1 var det bara att in på plan igen. Hon gjorde ett säkert och lugnt intryck och var jätteduktig. Hon fick superstöd från publiken och bra vägledning från tävlingsledaren som var jättegullig. Trots att hon nollade läggande under gång så fick de 161,5 p och gick och vann klassen. Ja vilken debut :-)


 

 Nu var det min tur och givetvis började det skjutas på en skjutbana lågt bort. Ronja låg kvar på platsen men skakade som ett asplöv när jag kom tillbaka. På lydnaden fick jag kämpa mig igenom då det var störning från skjutbanan. På inkasslning med ställande så precis när jag säger STANNA så slår hon en kullerbytta och ställer sig igen, clownen Ronja :-). Jag är inte nöjd med hur vi fick kämpa men det räckte till LPII och 163,5 p och en tredjeplats. Nu är vi äntligen klara med 2:an och ska störningsträna hela vintern, inga tävlingar förrän nästa höst är det meningen.

 

 

Även klubbkompisen Inger och Toja fick ett 1:a pris i Lkl II och dessutom klassvinnare, grattis till er!

 

Av Malin Johansson - 27 augusti 2011 15:06

I onsdags kväll åkte vi till Dala-Floda för en kvällstävling i agility och Natalie & Emma var anmälda. Stackars Natalie har ärvt sin mammas dåliga nerver och skakade som ett asplöv. Emma som är känslig för hela tävlingssituationen blev osäker så i första klassen hoppade hon ett hinder sedan stack hon ut. Vi lyfte in henne igen och nu gick det jättebra och de kunde avsluta possitivt och glatt.

Nästa start var Natalie inte lika nervös, nu kan det inte gå mkt sämre mamma sa hon. Det gick jättefint men på hinder 13 kom gled Emma utanför och tog hindret från fel håll ,men de körde vidare och gick i mål som sina egna vinnare  .

Det är väl bara ut och tävla mer för att både hund och förare ska få rutinen, när det fungerar ser det riktigt bra ut.


Vi åkte med Rebecka som debuterade med sin Trappe, kul att det är fler som hittar till agilityn. Själv var jag markpersonal och tog hand om hundar och ungar. Lite suddiga bilder men måste visa dem iallafall.

         

Av Malin Johansson - 20 augusti 2011 18:33

Först av allt vill jag skryta med att vi plockar gula kantareller , hur kul som helst eftersom vi inte brukar hitta några mängder direkt. Snart är trattisarna också här och då har vi vårt favoritställe där det bara myllrar av svamp  .


Dagarna fylls som vanligt med hundträning och arbete, vardagen har infunnit sig igen och på måndag börjar dessutom skolan igen. Struktur och ordning och reda på tider och aktiviteter.


Vi har varit och spårat med vår lilla spårgrupp och Ronja gick som en klocka. Jag fick tips av L-G att vara tyst och inte berömma eller stötta henne under spårets gång, bara vid apporterna. Själv tyckte jag just att jag stöttade henne men L-G hade en helt annan syn på det hela kan jag lova  . Nu går jag tyst och snällt bakom och bara studerar henne, känns faktiskt riktigt skönt och lämna över hela ansvaret på hunden, tack för goda råd! Hon klipper apporterna superbra och spårar med bra fart och hög självkänsla.  Vi har även börjat träna lite uppletande och håller oss till korridorer på några m bredd och 50 m djupt. Hon jobbar på trots att hon inte har något föremålsintresse och när hon väl hittar föremålet är det full fart in. Första gången körde vi i lite för eländig terräng så hon orkade inte jobba hela vägen men har lagt nya korridorer i lite "slätare" skog, då gicck det bra. 


Lydnadsmässigt kör vi jättekorta pass, hoppas det är rätt! Agility har vi också startat med som en aktivitet och det går bra från vänstersidan men på högersidan fattar hon inte att man ska kunna vara och dessutom svänga. Torrhandling står på schemat.


Natalie och Emma jobbar på med agilityn och ska tävla nästa vecka och även veckan därpå. Håll tummarna! Natalie har fått en kick av SM så nu tränas det varje dag och flera saker, lydnad, freestyle, juniorhandling och agility...heja heja heja  


Filmen på Juniorhandlingen från U-SM ligger nu ute på hemsidan, Övrigt-Filmer!   

Av Malin Johansson - 14 augusti 2011 20:00

Idag äntrade vi skogen för vår skull, inte bara för hundarnas vilket är ovanligt! Vi bestämde oss vid frukostbordet att vi skulle ut och plocka kantareller idag,sagt och gjort så packade vi fikakorgen och begav oss ut i nya skogar med korgar och hundar. Vi hade nästan gett upp när vi hittade en rejäl korg med stora gula kantareller  , nu har vi hittat ett eget svampställe där det förhoppningsvis kommer fler om någon vecka.


När vi åkte tillbaka fann vi en ny grusväg som vi följde upp över ett berg, det var nära att vi inte kom upp så brant det var. På andra sidan var det en vacker utsikt och vi hittade ett underbart ställe att fika på. Vi upptäckte snart att det fanns massor med lingon och bestämde oss för at åka hem och hämta plockare och lite mat så vi kunde grilla på berget. 


Vi nöjde oss med 13 liter lingon som vi plockade på mindre än en timme, nu blir det till att koka sylt....måste bara leta fram lite glasburkar först.


Bilder från dagen på mammas begäran!

         

Av Malin Johansson - 8 augusti 2011 21:49

Nu har vi varit på sommarens höjdpunkt och det var U-SM som iår gick i Sala. Vi åkte redan på torsdagen och kom fram till en underbar lantbruksskola där alla tävlingar hölls. Det var bra mat och fina inackorderingar för de tävlande. Det var flera av de lite äldre tjejerna som hjälpte Natalie att träna på torsdagskvällen, supertack till er! Det betyder hur mycket som helst att ha någon att se upp till när man är 10 år.


Natalie tävlade i Juniorhandling där hon i år var yngst men gjorde mycket bra ifrån sig. Hon tävlade också med Emma i agility och där diskade de sig men gjorde ett jättebra hopplopp men tog om fel på slalomen vilket resulterade till en diskning, men så är det ju i agility. Natalie var jättenöjd och är supertaggad inför träningarna nu.


På lördagskvällen fick vi även njuta av Freestyle vilket är höjdpunkten på helgen för de flesta tävland, så duktiga ekipage. Nathalie Ädel och Tiff vann dessutom på lydnaden och är nu direktkvalificerade till SM 2012, grattis!


Film från agilityn finner ni på hemsidan under Övrigt-Filmer


Några lata stunder vid husvagnen hann vi också med...


   En glad Natalie... 

 Hela Gävle-dala distriktet...  

Hårfixning inför Juniorhandlingen...  

Det gör lite ont med alla nålar som ska i...  

Men snyggt blev det...  

Taktiksnack ?          

Daniel kollar om Natalie klär i en Faraohund....och det gör hon (husses drömhund)  

Ovido - Quiz & Flashcards