Wheats

Alla inlägg under maj 2013

Av Malin Johansson - 27 maj 2013 22:06

I fredags hade vi hemmatävling och Win och jag var med i lydnadsklass 2 och vann på 173,5 p trots 8:a på platsen :-) är så nöjd med min lilla bruna pärla som håller ihop bra på tävling. Själv tycker jag det är rena tortyren att tävla på hemmlan men bestämde mig för att genomföra tävlingen iallafall och tur var väl det :-)

Tack Amanda Wikstrand för de fina bilderna !

       


I lördags drog vi vidare till vackra Duvagården och blev såklart bortskämda med mat, husrum o träning....värsta lyxhotellet. Tack underbara ni :-). Tidigt på söndag morgon begav vi oss till Österbybruk med hela ligan hundar och även lilla Sydney som är en ljuvlig Beagle från kennel Maliwicks http://www.maliwicks.se/. Natalie fick förmånen att låna en ny hund till juniorhandlingen eftersom hon ska skaffa sig erfarenhet av många olika raser att ställa var det jättekul att få låna en Beagle, det gör vi säkert om....helt kär i denna lilla tjejen!


Det var 11 st startande och Natalie började lite trevande men skärpte upp sig rejält och fick styr på nerverna och då kommer självförtrodendet som lyser igenom både unge och hund. De var så fina ihop och i finalringen nästan grät jag av lycka när jag såg att nu är Natalie säker och trygg och bara gör sin grej, dukta duktiga dotter. De var riktigt fina ihop och vilken kritik de fick, samspelt team var en av kommentarerna :-) Tack till Madde och Linda för att vi fick låna Sydney.


Natalie slutade på en 3:e plats och var överlycklig och Amanda från samma klubb vann, vilka tjejer. Västerdalarnas Hundungdom äger !!


                                   


Av Malin Johansson - 23 maj 2013 07:58

Då var det dags att ta tag i krypet på allvar för att kunna ha det färdigt om några månader då vi tänkte ta oss ut i lägre klass spår :-). Jag har tränat kyp inomhus och där fungerar det bra och han jobbar med rätt attityd men ute blir han lite het, vinglig och tar ibland långa steg fram och då åker såklart kroppen upp. Lite svårt att träna själv i detta moment då man inte ser och gärna belönar vid fel tillfäle.


Men nu är vi på G och jobbar oss igenom detta precis som allting annat. Skickar upp 2 filmer som visar var vi är i träningen just nu.



Av Malin Johansson - 19 maj 2013 18:16

Jösses vilken dag vi hade igår. Win o jag skulle debutera appell spår i avesta eftersom att där hade vi bra feelning när vi var på lägret och jag kände att här är vi på G. Hemma har han börjat spåra bitvis riktigt bra och nån gång riktigt okoncentrerat  och slarvigt och omotiverat. Sista veckan körde vi olika motivationsspår och det verkade som om farten också snäppade upp ett steg.

Han gjorde ett riktigt bra påsläpp och sög iväg med bra fart och jag såg hur noggrann han var och vips så var pinne 1 i min ficka :-) vi gick vidare och spåret gick upp för en backe där han slog åt höger ca 5 m och snurrade lite uppepå krönet, jag var övertygad om att spåret nu borde gå åt höger men det gjorde det inte och jag litade på att Win hade koll på läget och det hade han, pinne 2 markerades lika tydligt som den första. Sista vinkeln gjorde han riktigt bra och tuffade på nerför slänten mot bilen, herregud går han mot bilen eller spårar han? Motvinden gjorde att han höjde huvudet flera gånger men vi var rätt och slutpinnen hittades....vilken lycka :-) 10 -10 av domarna gjorde ju inte saken sämre.


Lydnaden på klubben var varm och de hade en gröööön appellplan och min brunråtta förvandlades till gräsätande kossa på platsliggningen men fick iallafall poäng på eländet. Att vi fick ligga i 5 min var ju bara bra att få lite extra träning ;-). Lydnaden var sådär men han gör allting och försöker visa att han kan och gör sitt bästa för dagen i den olidliga värmen. Vi slutade på en tredjeplats med 267,5 p och ett UPPFLYTT :-)


Jag och Anna Rosén med Undra hängde ihop hela dagen med våra Kelpar och det var riktigt trevligt med ny bekantskap, hoppas vi ses igen. Alla som deltog i lydnaden blev uppflyttade vilket var riktigt kul. Bra arrangemang av Avesta Bk som vi mer än gärna besöker igen.


Natalie har haft vårkonsert med Blåsorkestern i kyrkan så jag bjuder er på några låtar från den, speciellt till min mamma som bort 75 mil bort och får känna att hon deltar genom bloggen. Natalie spelar solo i den första och jag är grymt stolt över min duktiga dotter som kan många olika saker och dessutom är riktigt duktig.






Av Malin Johansson - 14 maj 2013 22:21

Då har vi varit på vårt efterlängtade lydnadsläger i Mora i helgen med Frida Wallén som instruktör. Jag hade mycket höga förväntningar och måste säga att allihop infriade sig...ja nästan iallafall. Skulle velat vara med med hund båda dagarna men fick iallafall en omgång på lördagen och sedan kikade vi på alla andra. Skönt att se att vi alla har problem fast av lite olika sort för det mesta. Man kan dock se ett visst typ av mönster inom samma ras vilket är lite spännande.


Hela familjen var med och alla hundar givetvis. Vi sov i husvagnen och hade det hur bra som helst, sol, regn, sol, grill, fika och kursande! På lördag kom Nathalie upp och bodde med oss en natt för att sedan dra vidare genom landet på söndagen, kul att få snacka lite på riktigt också!


Win och jag ville ha Fridas tips på fritt följ där han gör en grej med huvudet och gärna skjuter ut baken lite. Huvudet spelar ju egentligen ingen roll men jag vill inte ha det så och då ska det bort, ja inte huvudet men rörelsen såklart ;-). Han går riktigt fint och Frida tyckte bara att vi ska belöna i samma mönster för att få in rumpan som jag upplever som ett stort problem vilket jag uppenbarligen var ensam om. Sedan snackade vi igenom framåtsändandet och alla dess delar för att jag ska komma igång på riktigt ville jag ha lite tips och feedback på det vi gör. Summa av dagen så var det härligt att känna att jag tänker rätt och att vi är på god väg!


Helt underbart gäng i Mora och vi kommer gärna och tränar fler gånger med er, tack snälla för att vi fick haka på.....nu blir ni inte av med oss ;-)


               

Av Malin Johansson - 7 maj 2013 22:01

Tänk att en underbar person lagt ut 260 bilder på bara spårgruppen under helgen i avesta, tack Lena Svensson :-)

Jag sparade ner lite bilder på min bruna pärla och visar upp några här i bloggen så håll tillgodo.


                     

Av Malin Johansson - 4 maj 2013 19:57

Idag har Win och jag debuterat i lydnadsklass 2 med härlig känsla.

Platsliggningen piper han på men när hunden bredvid går upp och börjar nosa omkring trodde jag att jag skulle svimma, när denne sedan kallades in till matte som lite frustrerat stampade i backen så Win lättade svartnade det nästan men han låg kvar :-) Dock betyg 8 eftersom han piper.

Friaföljet var riktigt fint men han hamnar lite på två spår och i språng marsch hamnade han helt plötsligt på fel sida och jag fick rätta in honom, en 7:a.

Läggande under gång 9,5 p, lite segt ner men jag tog i ett för hårt kommando, varför? Ja inte vet ja ;-)

Inkallningen 10 p , bra fart snygg ingång.

Rutan - ok fart men sedan stannar han dåligt och dessutom nosade han lite och tog en liten lertugga, 10 p.

Apportering - en jättestor apport och han gör ett bra gripande ( utefter vart vi är ) men sedan lägger han ner och tar omtag, 6,5 p.

Fjärr - helt ok, lite ofokuserad men tyst (hörde ett litet gnäll men ingen annan) 10 p.

Hopp - jättebra, sitter stadigt på andra sidan och det har vi jobbat med mkt den senaste veckan, 10 p

Helhet 8 p  - lite okoncentrerad


173,5 p och klassvinst och jag är riktigt nöjd med debuten. Tack alla för en trevlig dag, kul att få tävla igen :-)


Stannade och köpte en apport på 650 g på väg hem.


       


Av Malin Johansson - 3 maj 2013 08:26

Skänker en extra varm tanke till min kära bror som lät sin vän somna in för en tid sedan. Jag hittade denna bilden på dem och blir varm i hjärtat ?


Tyvärr bor vi långt ifrån varandra men i tanken finns ni alltid här hos mig.

Skapa flashcards