Wheats

Alla inlägg under januari 2012

Av Malin Johansson - 30 januari 2012 08:59

Japp ni ser rätt, mer skidåkning !!

Jag åker skidor minst varannandag nu, så jäkla kul :-).  I helgen har även jag åkt med Natalie och en kompis till henne, den ena hade ljuvligt glid under skidorna och den andra bara fäste. Igår hängde de på mig en ryggsäck med varmchoklad och bullar, vad går upp mot en fika i skogen en strålande vinterdag? Inte mycket iallafall!


I fredags fick jag min livs första skidlektion på längdskidor, gissa om jag fick aha-upplevelser? Jag har ju åkt skidor i några år men inte haft vare sig rätt skidor eller teknik så jag jhar slitit ont många gånger helt i onödan. Hur svårt kan det vara att åka på längden säger ni....jo det kan jag berätta om man ska ha rätt teknik så är det svårt, ja tom skitsvårt! Detta var det bästa jag gjort på länge, att verkligen få lära sig var tyngdpunkten ska vara, hur armarna ska hållas, var ska jag spänna, hur långt ska jag staka, hur sätter man i stavarna, hur skjuter man ifrån, hur flyttar man höften osv osv. Att diagonala hade jag rätt bra kolla med både tyngdpunkt och övrig teknik, men stakåkningen med de olika stilarna har jag ju aldrig kunnat träna då jag har haft dåliga skidor, men nu öppnades en ny port och in kom magmusklerna :-) . Yes ni läste rätt....magmusklerna är nämnligen de där som varit i vila ett bra tag men nu gjort sig påminda om att de finns till för att användas tillsammans med armmusklerna. Just nu känns det som om alla kroppsdelar lever sitt eget liv och bara värker men vad gör väl det? Det ska tränas bort!


Igår fick även Ronja hänga med på ett 5 km tur, full fart men hon drar inte utan springer mest för att hänga med ;-) Hon tycker det är kul att få gasa ur sig och gasar det gör hon gärna när det börjar gå undan. Heja Ronja :-)

 
Ronja efter skidturen

   


Lite mer bilder från vardagen hittade jag också på mobilen
Husse och Emma myser....

 
Natalie tränar "buga" med Emma....
 
Jo en Kelpie sover också ibland ...
 
Win med favvobollen !
 


Vi kämpar vidare med träning av olika slag med hundarna men försöker även göra mycket annat med dem, passa på att njuta av vårt härliga vinterväder är en lyx alla borde unna sig och sina fyrbenta vänner. Ta fram sparken istället för att gå en vanlig promenad tex. Att få pulsa runt i lössnön i skogen och träna de där musklerna som vi inte annars kommer åt, ut och lek i snön :-)


  

Av Malin Johansson - 23 januari 2012 12:58

Nu har skidåkningen äntligen tagit fart   . Jag fick nya skidor av Daniel när jag fyllde år och genast tog vi skidåkningen till en annan nivå, shit va roligt det är med bra gliiiid.

Jag har åkt lite skidor i flera år och tycker det är en underbar motionsform och dessutom är det verkligen superkul att ha med sig hundarna. Spänn på riktiga dragselar, expanderlina och ett midjebälte och lyckan är total. Mina Wheateterrier drar så där lite lagom, de får inte ligga på för mkt utan det är bätre med ett jämt drag i linan. Även Foxterriern Emma brukar få hänga med i spåret men är inte lika förtjust som de andra två, Emma springer nog mest för att de där skidorna jagar henne   


På hundfronten så är det vittringsapportering & fjärrdirigering som tränas inomhus med Ronja. Fick fram en osäkerhet i friaföljet när vi var på klubben och tränade häromdagen, hon stannade mitt i allt ihopa och låser sig där, iof typiskt för henne när vi lär in nåt nytt och nu har det varit fokus på sättande under gång ett tag, kan alltså vara därför. Vår måndagsklubb får hjäpa till med att belöna bort detta ikväll, vad gjorde man utan träningskompisarna?


Win - ja vad ska man säga, det går fort fort fort, and I love it   Men på jobbet är han kontorshund och anpassar sig efter det, sover mest hela dagen och tuggar lite ben då och då. Rent träningsmässigt belönar vi rätt position med kontakt och har börjat att även sitta vid sidan i halterna (har bara kört honom ståendes än). Han följer med jättefint och hänger även med vid svängar och helt om, kan såklart inte gå ngr långa sträckor än men det är inte meningen heller. Vi kör även markeringar på handtarget, vanlig target och targetpinne, tror att det kan vara bra att lära in detta direkt för att kunna utnyttja i träningen längre fram. Han var med på ridhusträning igår och hade det lite kämpigt att lyssna på matte istället för att äta hästskit, så fort vi skulle "vila" så åkte näsan rakt ner i gruset och smaskade i sig lite av varje men jobbade oss igenom det också. Vi fortsätter med våra targetmarkeringar och inväntar Carina med dotter och hund som kommer till Sportlovet, shit vad jag längtar efter min lydnadstränare och vän   . Hon får mig att känna mig värdefull och ger mig den energi som jag såväl behöver, hon förstår både mina galna terriers och deras knepiga matte. Nu ska vi inte bara träna hund utan umgås med våra barn i skidspåret och njuta av vad dagen har att erbjuda också. Bara att få prata samma språk (hundrelaterat) under några dagar brukar ge massor med ideér och lösningar. Tills dess tränar vi på!


Natalie har gått på kryckor då knät slogs ur led så Emma har inte fått gjort nåt direkt vettigt i träningsväg och inte Softie heller, hon är ju den som gillar att lata sig i soffan och njuter av det. Några sparkturer och skogspromenader är vad det blivit för deras del men ingen direkt träning. Nu är Natalie på benen igen och snart på G med hundträningen också hoppas jag.


Kram på er alla Malin

Av Malin Johansson - 14 januari 2012 19:11

Nu har Win varit på sin första utställning och dessutom på hemmaplan. Vi var på plats en timme innan bedömningarna började och hann träna rätt mkt i ringen vilket var superbra för honom. När det var vår tur så skötte han sig jättebra och det gick tom att springa utan att få honom i hälsenorna ;-), jag tyckte han stod fint men såklart fungerar allting ännu bättre hemma på köksgolvet. Han stod still och var lugn och fin och fick HP, BIR med fin kritik (lite tunn svans var den negativa kommentaren ;-) ). I Gruppfinalen blev det lite jobbigare med många hundar men tyckte ändå att han rörde sig bra, lite jobbigare att fokusera på att stå still och det märktes att han började bli trött. Vi slutade som BIG 4 och är glada för det då han blev 4 mån igår. Vi blev slagna av klubbkompisen Arnout & Rizzla som också debuterade och var jätteduktiga, första gången för både Husse & hund.


Taskig kvalitet på bilderna då ljuset inte räcker till men det måste ju förevigas ändå.

               

Tog en finare bild idag med rosetterna

 


Ronja skötte sig exemplariskt och tyckte det var rätt kul att springa vänstervarv idag, snygg och fin som alltid och med HP,BIR och slutligen BIG 1, dock oplaserade i BIS-finalen.

     


Emma skötte sig som alltid men blev lite rädd när de började tjoa i högtalarna, det låter högt nere i ringen men knappt någonting alls där utställarna är. Även Emma fick HP,BIR och blev slagen av Ronja i gruppen och slutade BIG 2. Tack Emmelie för att du visade henne så fint i gruppfinalen :-)


En bra utställning med possitiva intryck för hundarna är tillända och som vanligt härligt att ställa på hemmaplan, tycker det är jättekul med inoff.utställningar då man får se en massa olika raser. Vi gratulerar Emmelie & Ronja som blev BIS-vinnare, grattis!

 


Juniorhandlingen var dagens höjdpunkt där vi hade många hemmaekipage från Västerdalarnas Hundungdom, alla var riktigt duktiga och det var många som var imponerade av dem.....de är ju bäst men det är det ju bara jag som visste innan ;-)

Av Malin Johansson - 13 januari 2012 15:35

Idag har jag varit hemma med Natalie som fick knät ur led igår och hoppar nu på kryckor. Jag passade på att ta med kameran ut i trädgården och föreviga speciellt Win och Ronjas galna lek, tror de lekte oavbrutet i en timme. 


Underbart väder med snö och sol men tyvärr även lite snålblåst.


Idag snömonster imorgon utställningshundar  

                                             

Av Malin Johansson - 9 januari 2012 08:37

Kunde inte låta bli att filma när Win attackerade Natalie i tårna under bordet :-)


En liten fimsnutt när Win spårade den 30 december 2011. Han är på G !! Inte helt enkelt att filma och samtidigt gå bakom i linan och jag vet att man ska vara koncentrerad på hunden men kunde inte låta bli ;-)



Av Malin Johansson - 6 januari 2012 17:21

Här kommer en liten filmsnutt på hur jag gärna rastar Softie & Ronja på vintern, sparken är ett utmärkt "fordon". Skidåkning är också en av favoritsysselsättningarna med tjejerna framför, livskvalitet !


Av Malin Johansson - 6 januari 2012 11:53

Så har vi nu ett nytt år framför oss och målen, förhoppningarna & alla måsten trängs i bloggarna runt om i världen. Själv tänker jag inte sätta mina mål ännu, känner att vi inte är helt redo. Det jag i.o.f har som mål är att utvecklas mer som hundtränare nu när jag har en annan typ av hund att träna också, det är spännande att se hur olika de är och hur olika man måste träna med alla våra fyra hundar. Det gäller att inte fastna i någon ram som andra sagt att "så här ska du göra", nej utgå alltid från den hund du har och vilka förutsättningar ni har tillsammans, dessa kan vara olika dag från dag vilket också är viktigt att tänka på. 


Jag tänker mycket på allt som vi skall hinna med med vår nye flockmedlem Win men tänker inte delge er allt, mina träningskompisar lär dock få sår i öronen av alla frågor, tankar och lösningar! Mitt mål med Ronja är att ta LP3 under året men kommer att ha en massa småmål på vägen dit, likaså kommer skotträning att vara en del av vardagen under våren och vad det leder till får vi se. Hon är ju en sjujäkel på att spåra så det är synd att bara lägga ner bruksplanerna. Softie kommer att få hänga med på lite Juniorhandling och ev någon mer lydnadstävling med Natalie, annars tränas hon i det hon tycker är kul för stunden utan några större krav. Natalie kommer att tävla Emma under året och förhoppningsvis i flera olika grenar, de tränar på med diverse olika aktiviteter.


Lite bilder är alltid kul.


Natalie och Emma tränar freestyle i källaren, en tänkbar slutpose ?

 

En härlig trio i köket 

 
Tänk att man aldrig får någon mat...
 
En uppställningsbild från skogen, 17 v gammal och jämn och fin än så länge....
 

Ovido - Quiz & Flashcards