Wheats

Alla inlägg under november 2013

Av Malin Johansson - 17 november 2013 15:17

Veckan har gått fort då vi haft ytterligare en lånehund hos oss som Natalie har tränat med inför nästkommande säsong. Nu är det Shapendoesen "Humla" som är här och hela familjen bara njuter, vilken rar liten tjej hon är. Vi har fått äran att låne henne några gånger tidigare och jag måste erkänna att man blir helt kär i denna rasen, mycket päls och vallhundstemperament   . Vi är otroligt tacksamma över våra uppfödarvänner som väljer att låna ut sina hundar till Natalie som får träna och tävla Juniorhandling med dem, ni är guld värda! Utan dessa vänner hade Natalies karriär varit över i Juniorhandlingsvärlden eftersom Softie gått i pension pga sin allergi, ännu en gång tack tack tack!


Idag när vi tränade fick kameran hänga med eftersom solen sken och vi kunde träna i dagsljus för engångsskull. På eftermiddagarna är det redan mörk när man kommer hem så det gäller att passa på. Det har blivit några långa skogspromenader också i helgen vilket är helt fantastiskt att kunna göra på barmark i november i våra trakter.


Här kommer lite bilder på Humla & Natalie som vi hoppas blir ett lika bra team som vår andra surrishund Sydney.


Först lite snyggoträning !


   
Fint steg där...

 
Kontakt kontakt kontakt :-)
 
Snurr..

 
Mera snurr....vad är fram och vad är bak ?
 
Yeh....
 
Handlingsträning utan koppel kan bli gasat värre ;-)
 
Sitta vackert kan hon...
 
Vackert huvud...

 
Vacker hund...  
 
Springa fort är kuuuuul...
 
Inte alltid vacker, eller ;-)
 
Full fart i pälsen :-)
 

Av Malin Johansson - 3 november 2013 15:23

Då var skräcken avklarad, debuten i lydnadsklass 3 är gjord i Mora på deras nattävling. Jättekul att träffa lite lydnadskompisar igen då det var ända sen i våras vi tävlade lydnad sist. Superfint ridhus med grusunderlag som var helt nytt, med det dundrade från fläktarna så det var lite speciellt men Win brydde sig inte det minsta om nånting. De hade stökat om bland momenten så de låg huller om buller men mig gjorde det inget då vi inte länkat ihop klassen, har ju knappt länkat momenten ;-).

Vi började med Hopp Apport där vi satte en 10:a direkt, lite kul eftersom alla andra tabbade sig på första momentet. I rutan har vi ett problem och det är att han gärna blir i framkant så jag stannde honom och han tassade fram, flyttade och sedan la jag honom UTANFÖR !!! Men va fan såg inte det från mitt håll, ja ja ingen annan hade heller tagit rutan visade det sig ;-). På fjärren gav jag ett kommande som han tog fint, men sen bytte han själv till nästa skifte och jag står tyst!! Snurrade lite där hur jag skulle gör men beslutade mig för min strategi som gav mig en nolla....ja inte alltid hjärnan är på tävlingsläge! Vittringen fixade han bra och jag var överlycklig när han satt där med SIN pinne i munnen, Yes! Platssittning helt ok, platsliggningen låg han med hakan i hela tiden, lugnt och stilla :-) hur skönt var inte det på en skala?

Jag försöker ta med mig de delarna som jag tycker är bra och resten tränar vi vidare på. Min känsla var helt ok och var inte ett dugg nervös när vi väl kom in på plan vilket var superskönt. Win skötte sig bra och jag vågade tom ta av mig västen som annars är en livlina!! Nu blir det ännu roligare att nöta vidare och mer taggad än nånsin :-). Vi slutade 2:a för dagen med två nollade moment men med tanke på att det var flera som bröt så tycker jag vi gjorde en bra debut.

Nu borrar vi ner oss i detaltpet och mitten på rutan. Tack snälla Lotta för att du filmat och fotat och var mit sällskap i mörka natten! En sak som jag skulle vilja ha svar på: Ska det inte finnas olika storlekar på Metallapporten på en tävling och bör det inte finnas 3 storlekar på träapporten. Vi fick den stora metallen vilket är alldeles för stort till en Kelpie och träapporten fanns det en pytteliten och en bamsestor att välja mellan....klurigt där. Annars tyckte jag det var en toppenmysig tävling med marschaller utställda lite varstans.


                     




Skapa flashcards