Wheats

Alla inlägg under december 2013

Av Malin Johansson - 22 december 2013 13:04

Igår begav vi oss till vår hemmatävling med inställningen att vi träningstävlar för att få rutin då han inte riktigt håller ett helt program än. Det var svårt för alla att värma upp hundarna då det var blankis och spöregn så det blev också lite annorlunda för oss. Extra kul att min Mamma som kommit från skåne fick se oss tävla för första gången.


Platssittningen och platsliggningen pep han oavbrutet och jag vet att det beror på osäkerhet. Så fort jag lägger honom med okända hundar kommer pipet men han har aldrig tendens att gå till någon annan så vi tränar på. Har testat lite och får han stå och "mingla" med övriga ekipage innan platsen så är han lugnare och piper inte alls så som han gjorde igår.


I övrigt så har vi en hel del kvar att jobba med, ex att inte bita matte i fötterna i språng march, att sitta still med huvudet uppe med metallen, att ta metallen direkt, att hoppa tillbaka och inte slå i hindret, att hålla position hela tiden, att stanna snabbare osv osv . Men jag gillar ju utmaningar och jag älskar min galna Kelpie och vi har skoj när vi tränar så då kommer snart framgåångarna. Igår fick vi 1:a pris och klassvinst så helt kassa är vi ju inte ;-). Någon sa till mig att jag inte skulle tävla innan han är klar för att inte ge honom dåligt rykte men jag anser att även jag måste få komma ut på tävlingar och få rutin och träffa alla goa tävlingskamrater, oj vad jag saknar er när jag tränar på hemmaplan. Tävlingarna ger mig energi och motivation att fortsätta träna stort tack t er som tror på oss och gratulerar för att ni menar det, kram och God Jul


Tack Maria för att du tog dig tid att filma oss, alltid bra att se hur det ser ut från publikens och domarens håll.


 


Av Malin Johansson - 19 december 2013 11:10

Iness Wheaten Lulaby "Nessie" har flyttat hem till oss i fredags och vi hoppas att hon och Natalie blir nästa radarpar i ringen framöver. Det är en liten försynt och rar tjej som gick rakt in i våra hjärtan, tack Anne Hubinette www.hubinettans.se/ och Sandra Träff www.aisling.se/ för förtroendet. Det fungerar superbra med övriga flocken så nu hoppas vi på att hon tar för sig och får föroende för oss så att hon stannar för gott.


Nu är träningen inför nästa säsong igång och vi hoppas vi ses i både rasringar och JH ringar runt om i landet.


Lite bilder på vår nya tilltänkta stjärna   


       


 

Av Malin Johansson - 9 december 2013 21:17

I helgen var det den stora helgen alla väntat på, att äntligen få träffa alla Juniorhandlers på en och samma helg är det som de flesta ser fram emot under året och så även Natalie. Vi körde ner till Stockholm i ganska ruskigt väder men klarade oss bra till Kista där vi skulle bo under helgen.Tjuvtränade lite i korridorerna innan läggdags.

 

Upp tidgit och iväg kl 7 för att vara påplats i god tid och slippa köa för att komma in var vår plan och den funkade fin fint. Alla 41 st samlades kl 9 innan bedömningarna började i respektive grupper, vi fick en härlig på dem allihop.

 

Natalie och Humla var laddade och var så fina tillsammans men misstag gjorde att dagen var klar efter grundomgången, det är inte lätt att tajma allt precis i rätt sekund. Det var spännande att följa alla grupperna och många är så duktiga att vi vuxna nästan borde skämmas när vi äntar ringarna. Klubben skördade dock hem både andra platsen av Emma Westman och fjärdeplatsen av Sara Hedén, stort grattis igen till er tjejer :-).


På söndagen hade SHU sin inofficiella tävling och 29 st var anmälda till denna dagen. Natalie och Humla gjorde mycket bättre ifrån sig nu och allting satt riktigt bra, dock lite tassande av Humla när domaren som var otroligt likt hennes egen matte Märta om man får tro Humla iallafall ;-). De gick inte vidare pga att hon inte stod riktigt still men Natalie var jätteglad och kände sig nöjd med dagen.


Återigen tack till Märta och Margareta som lånar ut sin Hummelbummel till Natalie, utan er och Madde hade det liksom tagit slut , tack tack tack


Lite fler bilder från helgen

         



Ovido - Quiz & Flashcards