Wheats

Alla inlägg under maj 2012

Av Malin Johansson - 31 maj 2012 14:06

Nu är jag trött på alla energitjuvar som korsar min väg och alltför ofta stannar för länge och jag måste lära mig att bli lite mer egoistisk. Det kan inte vara meningen att mina axlar tyngs av andras sätt att vara och bete sig? Nej nu sticker jag ut näsan och rensar bort dessa "tjuvar" ur mitt liv och ägnar mig åt mig själv, min familj, mina hundar och mina vänner lite mer.


Så nu känns det redan bättre!


  

Av Malin Johansson - 28 maj 2012 14:29

På Morsdag så fick jag fina blommor och choklad av min underbara man och dotter. Jag och Natalie tillbringade dessutom hela dagen på Medeltidsmarknad i Leksand. Det är helt underbart att gå in i denna värld som är som ett stort rollspel och alla spelar med på ett eller annat sätt.

Vi njöt i flera timmar på marknaden och avslutade med att se på Tornerspelen med full fart och fläkt.


Tack Natalie för en fantastisk dag !


                   

Av Malin Johansson - 24 maj 2012 22:11

Efter en varm dag på kontoret åkte jag och Natalie för årets första dopp för hundarna, ja för Win iallafall. De andra två princessorna plaskade lite fint i kanten istället :-). Natalie och Win var som galningar i vattnet och efter en stund så var både hund och unge simmandes


Nu verkar sommaren vara på gång!


Storsjöodjuret kanske ;-)?

     
Ruskbild!
 
Min favoritbild . Kvällssolen och vattnet ligger som en spegel!

 
Om man går försiktigt blir man inte så blöt ;-)
   
Softie sitter hellre och poserar vid kanten!
 
Sötast i hela världen ( iallafall om hon själv får säga det min lilla sessa )
 
Tjoho...
 
Vem är snabbast?
 
Busungarna...
 
Vem plaskar mest ?
   
Spanar ut över vattnet oh ser bara stilig ut
 

Av Malin Johansson - 23 maj 2012 18:40

Ja då har vi varit och kursat hos Heidi Billkvam under hela helgen. Vi var ett litet härligt gäng med unghundar allihop så det var lätt att relatera till varandra. De andra hade mycket rena lydnadsövningar/färdigheter som de ville träna men jag skulle som sagt träna föremålshantering vilket visade sig verkligen behövdes ;-)


Win har kommit undan i vardagen mkt när Ronja varit med då det var svårt/omöjligt att tillrättavisa honom om han ex inte kom direkt när jag kallade. Tog jag tag i honom kom ju min bästa polis Ronja och snackade med STORA bokstäver till honom vilket inte var meningen. Han har alltså kommit undan med lite tjat lite att jag skapar en aktivitet när han inte lyssnar vilket han tycker är ball, tror hans andra namn är Allanballan efter denna helgen.


Hur som helst så tog vi tag i det problemet nu och jag känner nu en säkerhet hur jag ska göra när han väljer att inte lyssna på mig. Kanske inte så stort problem men för mig är det det! Med leksak har jag gjort en massa olika bytesgrejer som resulterat i helt fel beteenden på min lilla "vallare", jag har tagit goda råd och testatt men funnit att det inte fungerar och behövde nåt nytt tänk i detta. Jag lägger faktiskt lite krav på honom nu så att det inte blir Rocka loss på plan grejer av det hela, det vill jag ju absolut inte ha och har blivit begränsad i min träning när jag inte kan använda leksak, men nu jäklar är vi på rätt köl igen :-)


Vår lilla lydnadsgrupp tyckte jag var precis lagom stor för helgens övningar och hoppas vi alla möts igen, på kurs, tävling eller nån annan stans i livet. Och Heidi.....jag säger bara STORT TACK för tips råd och stöd, vi kommer tillbaka :-). Jag kan säga att träningvärken i låren kom i måndags....blev många snabba ryck efter Win ;-)


Lite bilder från helgen i en blandad kompott.

 
     

                               

                 

Av Malin Johansson - 16 maj 2012 08:25

Vi kämpar vidare och varje dag är fortfarande en kamp med sorgen och saknaden av Ronja, det gör så fruktansvärt ont Man blir påmind hela tiden och i de flesta situationerna, hemma, i skogen, på träningsplan osv...MEN jag försöker att hitta tillbaka till glädjen, har ju 3 st till att njuta på även om INGEN kan ersätta min Ronja.

 


I måndags träffades "Måndagsklubben" igen för första gången efter vintern då det nästan rann ut i sanden med sena kvällstider att träna på. Win fick nu försöka fylla Ronjas plats vilket han inte kan men gjorde ett gott försök iallafall. De andra har ju kommit betydligt längre i både lydnad och bruks och även om vi kör en och en så känns det inte riktigt ok, de andra vill ju också ha ut max av våra träningar och med en 8 månaders valp kanske vi inte är så inspirerande för de andra. Hur som helst så behöver vi träna med planerade störningar och det är toppen när vi är vårt lilla gäng. Man behöver alltid nån som tittar på detaljer och det är vi sjukt bra på i måndagsklubben, detaljernas mästare! Win skötte sig riktigt bra och är hur kul som helst att träna med.


Jag är just nu inne i en stillastående fas känns det som, vi kan en massa saker men har ingen direkt säkerhet och riktig stadga i det vi gör och då känns det som om vi står still i utvecklingen. Vi har en massa färdigheter och försöker länka ihop till moment...går det för fort eller? Nej jag tror inte de! Så länge motivationen från Win är där och så länge vi gör nya saker så håller det tror jag.


 


Jag spårar också såklart en del och har gått tillbaka lite till godisspår. Igår la jag snusdosor med "gotta" i och en liggtid på 1,5 tim, mycket bra spårteknik och engagemang så nu känns den delen också bättre.


Till helgen bär det av till Heidi Billkvam för en lydnadshelg, gissa om jag har stora förväntningar på den ;-). Jag hoppas få hjälp med föremålshanteringen och fokuseringen/engagemanget som jag tycker brister vid störning. Jag vill få några bra "verktyg" att jobba med för att komma vidare.


Kram på er där ute

Av Malin Johansson - 10 maj 2012 10:48

 

Min underbara Ronja har fått somna in för gott och saknaden är så enormt stor att det inte går att beskriva.

Jag vet att du nu säkert leker bland molnen med andra hundar och har det härligt. Jag är så oerhört tacksam för den tid jag fått tillbringa med dig min vän, allt du lärt mig och allt vi upplevt tillsammans.

Jag kommer för alltid att minnas dig med värme och kärlek!

Jag gråter och gråter och tror aldrig det tar slut men vet att med tiden kommer det att kännas bättre och minnena kan aldrig någon ta ifrån mig!


Jag saknar dig min vän   



Jag vill samtidigt tacka till alla som stöttat oss på olika sätt, tack!

Ni andra som bara har ren illvilja och nyfikenhet tänker jag inte ens lägga energi på, skäms på er säger jag bara!

Av Malin Johansson - 2 maj 2012 08:15

I helgen och i tisdags har det varit spår för hel slanten hemma hos familjen Johansson. Natalie är på G med viltspår med Emma som nu går under namnet "superfoxen" ! Den lilla skruttan studsar fram i skogen med en ständigt viftande svans, hon ääääälskaar att spåra! Win har personspårat och jag är fortfarande lite brydd, när nån annan lägger spåret blir det för svårt för honom och han verkar inte riktigt förstå vad han ska göra....nu måste han snart knäcka koden.


Natalie har bestämt sig för att göra anlagsprovet så snart som möjligt med henne. I måndags em fick hon ett 600 m spår, 5 viklar, över grusväg, en liten tokvinkel och hon fixar det galant, bara tuffar på i spåret med samma fart och intensitet hela tiden.


Igår hade vi en spårdag med Västerdalarnas Hundungdom. Softie var utlånad till en tjej som också heter Natalie så lyckan var total för hundarna. Win fick hänga med i 3 timmar i skogen på socialträning med hundar och ungdomar. De fick prova att både personspåra och viltspåra vilket var uppskattat. Vi fikade länge i solskenet och njöt av att få träna hund i fint väder.


På kvällen blev det ett rejält lydnadspass med Ronja och Win. Ronja som varit skadad ett par dagar i en trampdyna tyckte allting var så kul och gav järnet hela tiden, helt underbar är hon när hon är på det humöret och man bara ler när man tränar! Win gick även han riktigt bra och vi körde lite "rutan" med target som han tyckte var superball att springa och ställa sig på. Vi började även nosa lite på framförgåendet och fick till några riktigt fina positioner i detta, kul att köra nåt nytt.


Nedan är en liten snutt på Natalie och Win som for upp på studsmattan när jag var på väg att gå och träna, han är helt ljuvligt galen denna kille.



Skapa flashcards