Wheats

Alla inlägg under april 2014

Av Malin Johansson - 13 april 2014 17:21

Mitt i allt kaos med Emma bestämde jag mig för att inte tävla i Forshaga idag och är stolt över det beslutet. Om jag ska kräva av min hund att prestera på topp måste jag kunna leva upp till det själv också och det kände jag att det fanns det inte en chans till. Vi tog oss ett rejält träningspass på klubben istället och kameran fick hänga med.

Emma mår stadigt bättre och nu ser vi fram emot bättre prover på tisdag, vår lilla kämpe hon hänger med.


Först lite bilder på Nessie och Natalie

                         

Och sen lite bilder på min kära chokladpralin


Slalom är kul...

   
Fotposition med full fokus ...

 
Skallträning och han sitter still med frambenen :-) yes
           
Sidoförflyttningar...
       
Buuuuuus...
     

Av Malin Johansson - 9 april 2014 11:17

Vår lilla foxterrier Emma är svårt sjuk! Hon har en tid varit dålig i magen och och till men repat sig ganska snart. För ca 6 veckor sedan fick hon ett färskt märgben och blev jättedålig i magen dagen efter, inte så konstigt kan man tycka....många tål ju inte benen. Hon fick ris och fiskbullar och blev bra igen på några dagar och vanlig mat introducerades försiktigt men vi tyckte att hon reagerade på den.

Åkte till vet. och talade om min oro och köpte ett lättsmält foder på burk. Purinas En och hon blev pigg och glad igen. Vi tävlade agility och hon var precis som vanligt med hopp och studs och glädje.

Nu hör det ju till saken att man kan ju inte håla på med burkmat jämt om det finnas andra alternativ och fick rekommendationen att köpa Hills I/d, och samma visa igen....jättedålig! Tisdag - Denna gång gav jag inte mig utan åkte till vet. igen och nu var min vanliga vet. på plats och blodprov togs omedelbart eftersom buken var svullen, kunde vara läckage eller vätska. Jag förklarade igen min oro med märgbenet, tänk om det fastnat en bit. I onsdags ringde vet. Åsa igen och sa att alla proverna var helt körda i botten och röntgen bestämdes till dagen efter. Emma blev dock akut dålig under natten och det bara sprutade ur henne hela tiden så vi drog till Torsby och hängde på låset.

Torsdag - Emma fick dropp och nya prover togs och det visade sig att hon inte tog upp några proteiner alls, allting gick rakt igenom. Hon fick antibiotika och Kortison i injektioner och röntgades, fick komma hem över natten. Nu var läget kritiskt och faktum uppstod att vi kanske mister vår lilla Emma. Jag fick samtal från en annan foxägare som talade om att hennes hund hade liknande symptom för några år sedan och det visade sig finnas fler. Mycket bollande med vet. och googlande och många meddelanden från andra hundägare/uppfödare som hade information om den ev sjukdom som Emma drabbats av. Tack till alla er som försöker hjälpa till ! Det är tydligen vanligare än vad man tror och hoppas fler rasklubbar vågar lägga ut information om de olika sjukdomarna som faktiskt drabbar våra hundar. Många vet. tror att hunden blivit förgiftad och de får fel behandling och kanske avlivas/dör utan att ha fått en ärlig chans.

Fredag - natten var lugn och Emma behöll den lilla tesked av mat hon fick på tor em och kväll. Iväg till Torsby igen och mer vätska och injektioner och prover togs. Emma skulle ligga på dropp i 4 tim så denna gången åkte vi inte fram och tillbaka då vi har 10 mil enkel resa. Natalie och jag tog resten av flocken och for till skogen och spårade och sedan ner på klubben och tränade lite innan det var dags att åka till Emma igen. Hon fick följa med hem igen vilket alltid känns skönt, tror absolut att hon mår bäst hemma istället för i en bur hos veterinären.

Lördag och söndag - Emma behåller maten och bajsar ganska riktigt. Vet. ringer och jublar i telefonen efter sms:rapporten...underbara Åsa Juberget är så engagerad i sina patienter! Emma var med i trädgården i 10 min annars har hon legat och vilat och fått korta promenader och mat 8 gånger om dagen. Vi köpte en dosett för att inte glömma bort något piller i all stressen som uppstår.

I dagsläge vet vi inte mer än att Emma behåller maten och börjar fylla magen med mat så nu ska bara tarmen ta upp näringen och proteinet också. Tunntarmen är inflammerad vilket gör att allting bara passerar och inte sugs upp. Någon säker diagnos kommer förmodligen inte att kunna ställas då man måste ta prov på tunntarmen för att veta exakt vilken sjukdom det är och vi anser inte att det är viktigt att veta om det heter IL eller PLE eller nån annan av dessa sjukdomar som Emma drabbats av, behandlingen är densamma och en operation är alltså inte aktuell. Hon står på medicinering och specialkost Purinas En och vi ska ta nya prover den 15/4 för att se om proteinvärdena börjar stiga. Prognosen är rätt illavarslande vid dessa sjukdomar men jag vill inte tro att detta skulle ta livet av vår lilla Emma, never never!

Fortsätt håll alla tummar, tassar och tår och tusen tack för alla goa kommentarer på fb, PM, mail, sms och telefonsamtal....det värmer oerhört.


Lite bilder på våra underbara hundar från sjukbädd, skogen och fikapausen


             

Ovido - Quiz & Flashcards