Wheats

Alla inlägg under april 2012

Av Malin Johansson - 27 april 2012 14:35

Det har varit en lång vecka än så länge. Det kan förståss bero på värk i nacke och det dåliga vädret, rent ut sagt skitväder de flesta dagarna. Är man då hundnörd som jag så inser man dock att man ska lära både sig själv och hundarna att träna i alla väder, det kan ju regna och blåsa på tävling också ;-)


Nu ser jag fram emot lite spårträning i helgen och mer störningsträning med Win. Han behöver lära sig att fokusera och samarbeta trots att det är hundar och folk runt om kring honom. Nu tar det en stund och jag belönar så fort han tar kontakt och gör inte så stor affär av det när han släpper engagemanget, rätt eller fel ? Ja jag vet inte riktigt, testar mig fram just nu.


Längtar tills om en månad då jag ska på lydnadsläger :-) Yes äntligen lite inspiration, känner att jag behöver nya målbilder och ny luft under vingarna.


Hej hopp nu tar vi helga!

  

Av Malin Johansson - 26 april 2012 11:22

Så fruktansvärd frustrerad just nu. Jag har ont i nacken och det visade sig att allting låg snett igen med muskler som drar åt fel håll och kotor som ligger huller om buller, inte undra på att det varit tungt nu ett tag. Skulle behöva vila men vem fasiken har tid med det? Det ska flängas till höger och vänster och man ska vara med på alla möten, lyssna på alla som behöver, jobba som en galning och ändå aldrig räcka till och sedan ska man försöka ta handom familjen och sig själv en stund också.

Utan mitt hundintresse tror jag att jag hade jobbat och stressat ihjäl mig i vardagen. Med hundarna måste jag ta mig samman och fokusera på helt andra saker vilket är min räddning. Stess är bra och det triggar och håller igång mig men det får inte bli negativ stress av det hela, det är då det bär iväg utför!


 

Av Malin Johansson - 20 april 2012 11:46

Efter kvällens träning hade jag en härlig känsla i kroppen. Ronja fick sitta i bilen medans det var skotträning på plan och Win och jag gick omkring på lagom avstånd i skogen. Ronja som annars brukar totalvägra att ens gå ut på plan efter skotten trippade glatt med med svansen högt och en helskön attityd, ja lite överladdad tom :-). Hon gick jättefint och tyckte det var superkul, apportering är ju hennes grej tycker hon och det är det ju gott om i klass III. Däremot så på sittande i grupp så la hon sig ner.....hmmmm, hur ska jag tänka nu? Träna momentet kanske ;-) Har ju faktiskt bara gjort det två gånger och då har det fungerat.


Win lyssnade efter skotten men bara av ren nyfikenhet, han tar ju in precis allt den lilla räkan. På plan så hade han rätt bra fokus på mig men när vi kom för nära nån annan som tränade blev det jobbigt. Hur som helst så är det ju inte så konstigt eftersom vi nästan alltid tränar själva. På torsdagarna är det nu fullfart på klubben vilken är jättekul, nya och gamla medlemmar som samsas och tränar! Lotta visade lite longeringstips gällande föremålshaneringen och det kommer att bli några svettiga pass men det är det värt, hoppas det funkar ! Han börjar ju bli mkt bättre med föremålshanteringen men det är en bit kvar, vill ju gärna att han kommer till mig med grejerna och inte leker på egen hand.


 


Av Malin Johansson - 18 april 2012 21:06

Natalie och Daniel har spelat med i en musikteater om Mozart. De hade en föreställning kl 9 för skolorna och sedan kl 19 för allmänheten. Så duktig min Natalie är, stolt mamma! Här kommer lite bilder från kvällen.


Hela teatersällskapet

     
Far och dotter 

 
Poserar med klarinetten
   
Hårnålarna är ute och frisyren försvann
   

Av Malin Johansson - 14 april 2012 21:05

Då var den inoff. utställningen i Avesta avklarad. Vi startade kl 4.45 med att hämta upp Lotta och hunden Siw och sedan bar det iväg, vi var bil nr 2 på plats så vi hade gott om tid.


Win var först ut och skötte sig alldeles utmärkt och vilken fin kritik....man blir ju alldeles stum :-) HP, BIR, och BIG 1 blev dagens skörd för honom. Tack Eike för att jag fick förtroendet att köpa denna underbara hund. Jag var lite orolig eftersom när jag värmde upp honom startade han gärna i passgång och slingrade sig fram men väl i skarpt läge sprang han så bra....love!

           


Natalie ställde upp i Barn med Hund 10-15 år och gick in och ägde ringen precis som vanligt, helt super :-) Hur denna unge klarar av att sura och gnälla halva dagen och sedan bara "japp nu kör vi" är för mig en gåta. Det var svinkallt och finalerna började inte förrrän kl 15 så det blev en lååååång dag. Men hon gör det riktigt snyggt och man blir ju en rätt stolt mamma i dessa lägen. Grattis till er igen! 

       

Av Malin Johansson - 11 april 2012 08:26

Jag har haft en härlig Påsk med mycket hundträning och underbara hundmänniskor runt mig vilket är underbart. Men så kommer vardagen och det är som att dra ur en propp......skitväder med regn och snö och jobb upp över öronen. Hundträningen ska givetvis göras ändå och jag försöker verkligen utnyttja vädrets makter och tänka att det är bra att lära hundarna ligga och prestera oavsett väder.


Igår började jag en bollek med Win som bekant har lite ägandebeteenden när man kastar leksaker till honom. Spårlina på och leken kunde börja, jag kastade en boll och så fort han vände upp mot mig kastade jag nästa osv. Detta fungerade rätt ok men med ett tjockt snötäcke på bollarna var de inte riktigt så roliga som jag tänkt mig.....nytt försök ikväll får det bli.


För övrigt letar jag någon vettig lydnadshelg att åka på med Win och har sänt en förfrågan som jag hoppas komma med på, håller tummarna hårt. Söker inspiration !!!


Igår kom Wins halsband som bara blev såååå snyggt tycker jag. Halsband och koppel i samma stil til min lilla bruna pärla!


På lördag är det dags att vänstervarva i Avesta och jag känner att ringträningen måste också göras dessa dagar som är kvar, springa springa springa!

 

Av Malin Johansson - 7 april 2012 16:05

Underbar Påsk hitintills, kalla vindar men strålande solsken. Bästa Carina har varit här i några dagar så vi har spårat kört lydnad och garvat!


Idag hade vi Påskagility på klubben och givetvis så "familjen galenpannor" klädde ut sig totalt och bjussade på sig själva...det är kul att få vara lite smågalen ibland. En underbar dag med över 30 st deltagare på klubben.


Jag var Påskkärring, Natalie var kyckling och Daniel Påskhare. Natalie körde agility med Emma och Softie var utlånad till en tjej som inte hade nån egen hund.


Mer bilder på ungdomarna finns på www.laget.se/vhu 


             

Av Malin Johansson - 2 april 2012 10:27

I helgen har jag varit på Clinic i grundträning för tävlingshunden för Maria Brandel, ni vet hon som skrivit den underbara boken "från valp till stjärna".


Clinic är en föreläsning med förevisningshundar som visar övningarna, superbra när man dessutom lusläst boken!

"Det handlar om grundträning för tävlingshunden. Vad din hund behöver kunna för att momentträningen ska bli så effektiv som möjligt. Jag kommer att prata om och visa belöningsutveckling, spelet arbete- belöning, belöningsregler, effektiv inlärning som några exempel. Grunder för momenten som följsamhet, stadga, tempo/ta i, röra sig ifrån föraren och apportering kommer vi ochså att gå igenom."


Detta var precis det jag behövde höra just nu då jag är i denna fasen med Win. Vi har en hel delar av momenten och rörelserna och har även satt ord på vissa men behövde inspiration i belöningstänket och övningar kring det. Jag kände igen mig och min hund i flera övningar och framförallt mellan övningarna då Win är mycket utåtriktad och inte klarar störningar för nära. Jag behöver träna med folk och hundar men som inte tränger sig på, jag vill själv välja vilket avstånd jag tränar på för att han ska klara sin uppgift och inte hamna i konflikt. HÄR ska jag lägga krutet de närmaste veckorna! Jag har filmat alla övningarna så jag enkelt kan plocka fram och påminna mig om hur det var :-)


Carina passade Win på lördagen så jag kunde koncentrera mig fullt ut på clinicen vilket var superskönt. När vi var klara träffades vi och Win fick göra ett spår på gärde - katastrof, han käkade mest harbajs och tog störningar i form av folk som passerade vid sidan.


Söndagen skulle bestå av spår i skogen och nu tänkte vi till ( ja Carina tänkte till ;-)). Vi la varsitt rakt spår med leksak i slutet och en liggtid på 45 min. Första spåret med sele och lina och han spårade och sedan hittade han nåt att käka på osv. Carina bad mig koppla i halsbandet och plötsligt blev det en annan hund, spårade som tusan och med bra drag. Spår nr 2 gick Carina med honom i halsband och koppel och det var ett riktigt bra spår! Han måste nog bara komma på vad han ska göra och inte krångla med sele lina osv. Det har ju funkat kanon att spåra på snö men nu i skogen ser han pinnar, ris, bajs , mossa ja.... you name it ! Alltt detta är en störning för honom och måste undersökas och smakas på och spåret kommer lite vid sidan av allt det andra. Nu blir det raka spår med leksak och lång liggtid i halsband och korta spårkopplet några gånger iallafall.


En härlig helg var tillända i Västerås och jag styrde kosan hemåt i snö, regn, sol och blåst .....Aprilväder !

Ovido - Quiz & Flashcards