Wheats

Alla inlägg under mars 2013

Av Malin Johansson - 27 mars 2013 13:53

Ja nu kom resultatet till slut efter att veterinären skickat in igen, denna gång med bilder!
Jag är sjukt besviken men var förberedd på det eftersom veterinären varnade lite för ett C. Hur som helst så kan jag sluta undra och spekulera. Känns som ett jävligt hårt slag...man vill ju att det ska vara bra. Win kommer ju inte att få några men eller vara begränsad på nåt sätt och det är ju trots allt det viktigaste. Armbågarna var Ua 0 vilket är det bästa.
Jag tackar för alla peppande ord från Facebook , känns otroligt att man faktiskt har så många vänner som bryr sig och tar sig tid att skriva en rad, kram på er. Win är och förblir ju samma hund trots resultatet och vi kommer fortsätta vår bana med lydnad, bruks, skidåkning, löpning och underbara skogspromenader. Jag kommer inte att begränsa honom att utvecklas till min blivande stjärna som är tänkt ?
För att stilla allas nyfikenhet lägger jag upp bilderna. Varför han fått C får jag reda på den 8 april.


Glad Påsk från en ledsen kärring

Av Malin Johansson - 17 mars 2013 10:43

Hipp hipp hurra för våran alldeles egen Softie som idag fyller 7 år. Det kan varit många glädjestunder och många ledsna och oroliga stunder genom åren då hennes allergi ställt till det rejält. Denna vinter har hon mått hur bra som helst och är lycklig och sprallig igen vilket är underbart att se. Denna hund är så speciellt att vi hade kunnat skriva en hel bok om henne. Hon har fått prova på det mesta från lydnadshund, utställningshund, eftersökshund, brukshund, agilityhund och assistanshund. Hon hänger med på allt och är en toppen familjehund men inget tävlingsämne, hon chillar när det passar henne och är en envis terrier ända ut i klospetsarna men det gör henne ännu mer speciell.


Hoppas nu att allt har vänt och hon får vara såhär lycklig resten av sitt liv   


     


Av Malin Johansson - 11 mars 2013 21:24

Oj vilken helg vi haft! Jag och Natalie åkte i lördags till Västerås och på väg dit hittade vi barmark i Ludvika så 2 st korta spår fick det bli :-)

Vi körde vidare mot Västerås där Carina hittat mer barmark där vi kunde lägga ett spår till i skogen, vilken lycka....tackar för det! Vi åkte sedan förbi hemma hos Susanne och långnäsorna och fick fika och en massa hundsnack vilket aldrig är fel.


Vi sov hos Carina och hade lite Mellomys med barnen på kvällen! Sedan var det dags att lägga sig i tid för att styra kosan mot Strängnäs och Svenska hem Arena där utställningen skulle vara.


Win var först ut och skötte sig alldeles utmärkt och travade fint MEN domaren tyckte att han hade ett rejält överbett och vi åkte ut med öronen före. Så rejält är det inte och andra säger att han har klen underkäke och att den kan komma, men jag vet inte. Jag är jätteledsen för detta då han annars får superfin kritik trots sin ringa ålder. Nu har jag ju inte köpt Kelpie för att ha en utställningshund men det vore ju kul om han inte vara var bäst utan snyggast också ;-).


Natalie o Softie tävlade Juniorhandling och när vi fick se startfältet så sa jag återigen, förvänta dig ingenting utan ta det lugnt och fokusera på ditt. Många av de andra tjejerna har tävlat i många år om man jämför med Natalie men hon gick in med gott självförtroende och tog fram den där tjejen jag saknat i nästan ett helt år nu. Det har alltså hjälpt med vår mentala träning :-). Hon gjorde en riktigt bra tävling och blev utplockad till final och slutade där som 3:a och blev därmed kvalificerad till SM 2013. Underbara duktiga unge   


     


 
         

Av Malin Johansson - 8 mars 2013 10:46

På begäran filmade vi en lite snutt igår på fjärrdirigeringen och lite krypträning. Tanken med tegelstenarna är att han ska bli medveten om att låsa bakbenen vilket han inte gör riktigt ännu men börjar få in rätt tänk.






Av Malin Johansson - 2 mars 2013 11:31

Yes Yes Yes, han apporterar tungapporten och tyckte han var hur ball som helst :-). Natalie var med och tog lite fina bilder i det vackra vädret som jag måste bjuda på.

     
Skallträning!
       
Krypträning!
       
Buuuuus!
           

Av Malin Johansson - 2 mars 2013 09:25

I onsdags var vi ett gäng som samlades i Rättvik för att träna för Ann-Sofie Lindgren Kennel Vickulas. Det var blandad kompott bland förare och hundar men ändå var de flesta på ganska samma nivå vilket är givande. Det är ju bara att konstatera att man lär sig mest av att titta på andra, tänk så lätt man ser andras misstag samtidigt som man inte ens knappt är medveten om att man själv gör samma sak! 


Win och jag la fokus på att gå rakt i friaföljet, han går lite på flera spår och det är svårt att se när man tränar mycket själv. Självklart valde jag apporteringen också men nu sköter han sig riktigt bra men jag vill ha ett större tryck ut till apporten och har svårt att få fram den där galna apporteringen som vi lyckas med utomhus, det är ju inte helt enkelt i ridhus. Platsliggningen tyckte Fia att jag ska låta honom ligga tills han blåser ut och slappnar av dock inte kräva huvudet nere. provade att lägga en plats på ett lägg dig istället men vill inte ha en hund som snusar, tittar runt och har svanhals så det får bli nåt mittemellan men hakan ska vara nere. Jag vill ju inte bara köra bruks utan lydnad brinner jag ju för och då vill jag ha hakan nere. Jag upplever att han får koncentrera sig då och det tror jag han behöver, Carina och jag har diskuterat detta många gånger och nu kör vi på det. Hur som helst så var det en trevlig dag och motivationen skruvades upp några hack. Att jag fick se lite Kelpies gjorde ju inte dagen sämre precis ;-)


Att få lite bilder levererade är ju lyx på högsta nivå, tack Britt van Reenen :-)

            


Igår kom Daniel hem med lite bra träningsprylar så nu taggar vi vidare, Win är helt galen över sin nya kampärm :-). Idag ska vi testa tungapporten så håll tummarna för att han gasar igång!


 


Natalies nya utställningsdräkt är klar och nya snygga utställningskopplet hänger också på plats:-)


 


Ovido - Quiz & Flashcards