Wheats

Alla inlägg under mars 2012

Av Malin Johansson - 28 mars 2012 21:20

Nu har jag klippt ihop lite av filmen från förra veckan då Win fyllde 6 månader. Min lilla bruna pärla börjar bli stora killen :-)

Vi kör på med lydnad och spår och framförallt lek och föremålshantering då detta måste jobbas på i massor. Han är helt ljuvlig att jobba med när han väl fokuserar, han är mkt utåtriktad och ser och hör allt, det man ser dit springer man är hans motto ;-).


Hur som helst är här en liten film som såklart inte riktigt speglar hur det ser ut när man tränar i vanliga fall. Man ska ju helt plötsligt konstla till det när kameran är på, men men...bjuder på det! Och ja jag har sett att ställandet INTE är ok, jobbar backandes igen för att ha full koll ;-)

Av Malin Johansson - 25 mars 2012 22:07

Har filmat ett kort lydnadspass med Ronja då det nästan bara är Win som fastnar på film och foto. Nu är det ju så att jag tränar Ronja nästan lika mkt som förut men hinner lägga fokus på andra saker också som skidåkning, löpning och lata skogsrundor vilket hon uppskattar .


Lydnaden är långt ifrån perfekt men attityden är bra och rumpan viftar hela tiden trots att en galen Kelpie sitter i bilen och skriker och stör hela tiden. Ganska bra störningsträning med honom i bilen ;-)


Jag bara älskar när Ronja tycker att livet leker och är lite övertaggad på plan, skit samma om hon inte riktigt håller måtten....det kommer det kommer


Av Malin Johansson - 22 mars 2012 21:04

Idag hann jag med ett lydnadspass på gräsplanen hemmavid innan det var dags att hämta Natalie som varit på tur med klassen till Falun.

Med win körde jag mest föremålshantering som bestod av lek lek lek, prestera något lek lek lek...ja ni fattar poängen va? Det var gott om störningar men på ganska behörigt avstånd så han fixade det riktigt bra. När hästarna på andra sidan stora vägen började galoppera omkring i hagen kopplade jag honom dock, vill inte ha en hund över vägen!


Ronja körde jag mycket apporteringsövningar med då detta varit en bristvara i vinter. Även rutan med hela kedjan körde jag igenom och där fattas en del, bara att jobba vidare.


Win fick ett pass i köket ikväll och metallapporten blev kvällens stora övning. Nu tar han den och håller den fint, den var lite äcklig i början men nu ser det riktigt bra ut. Tränade även "huvudet ner" och började med störning för att verkligen få honom att förstå att huvudet ska vara stilla. När jag sitter framför honom så ligger han rätt med benen men när jag står upp så "tappar" han rumpan efter en stund, det accepteras inte....har filmat för att visa vad jag menar. Det gäller att vara noga nu direkt och inte släppa igenom en massa beteenden som jag inte vill ha sen, måste tänka tänka tänka.

 




Av Malin Johansson - 22 mars 2012 11:00

Igår bestämde jag och Natalies oss för att åka till skogen direkt efter jobbet och fikakorgen var såklart med. Första fikat på barmark och vädet var helt underbart.


Vi spårade med Win och Emma och den lilla "foxräkan" fick sitt första riktiga personspår. Emmas spår var ca 200 m med 4 apporter och 2 vinklar, tänkte att vi ser väl hur hon beter sig. Natalie kopplade på henne sele och lina och hujedamej vad det gick undan :-) hon spårade ivrigt och markerade pinnarna. Superduktig liten vovve så nu är hennes matte taggad på att spåra även personspår med henne. Brukshund ? ;-)


Win fick 2 st raka spår med fokus på bättre driv och bra markering på pinnarna. Natalie trampade ut hans spår och blev kvar på slutet, tänkte testa vad som hände och min teori fungerade super. Mycket bättre fokus och bättre driv och pinnarna skulle han absolut ha med sig :-). Ännu en lyckad dag i spårskogen.


När vi kom hem efter att ha rastat alla fyra och fikat i omgångar så tog jag Softie och Ronja på en joggingtur, 4 km blev det och det känns lagom långt att börja med.....träningsvärken är redan på väg.


 

Av Malin Johansson - 20 mars 2012 08:20

Välkommen våren !

I helgen har jag tillbringat flera timmar med att spåra på barmark i skogen och gissa om det var härligt? Ronja var helt galen av lycka och första apporten hon hittade i spåret så la hon upp värsta terrierskriket för att tala om att "nu är jag lycklig" , min underbara pälsboll till hund som bara ÄSLKAR att spåra. På lördagen fick hon ett ganska enkelt spår för att liksom bara komma igång efter vintern, men det hade då inte behövts. Jag la även 2 st spårupptag då det känns som det är dags att ta tag i detta nu, fungerade också riktigt bra....lite förvånad över detta men ok, vi kör väl på. På söndagen körde jag runt lite innan jag hittade mkt barmark och kunde lägga ett långt lite klurigare spår till Ronja. Även denna dag gjorde hon ett superjobb men har lite bråttom i vinklarna och ringar lite där, det vill jag inte ha!


Win har också spårat och jag blandar leksaker och apporter i spåret, han markerar och plockar upp apporterna som han ska men de har än så länge inget större värde för honom tror jag. Jag bestämde mig för att träna in pinnarna för sig och ska nog köra på det ett tag för att få upp intensiteten och värdet av dem och jag vill även ha bättre "sug" i spåret. Han är duktig och tycker det är riktigt kul så det ska inte vara några problem att lära denna gossen att spåra.


Även Softie fick hänga med på söndagen och fick ett långt "pinnspår" med 10 apporter. Hon är en fena på att spåra men jag har aldrig brytt mig om att hon ska markera apporter utan valde att viltspåra med henne istället. Nu tänker jag se om det går att lära henne detta då jag tränat i apporterna för sig innan. Hon drar iväg i spåret och kliver över första pinnen som jag tar upp och leker med och får lite mjukost på tub för det ;-) , sedan fanns det inte en chans att hon skulle kliva över nån pinne och gå miste om allt det goda, alla pinnarna fin fint markerade :-).


Igårkväll var jag till ridhuset på vår sedvanliga måndagsklubb men det var bara jag som kom. Jag tog med mig Ronja för att se vad som skulle hända om vi fick träna själva i ridhuset utan att det står flera personer runt omkring henne och gisses vad hon gick bra, hon har ALDRIG gått så bra och precis allting bara fungerade och Ronja var som förbytt, åh vilken känsla. Hon var snabb, uppmärksam, glad och hade en attityd som jag hoppas att jag kan plocka fram fler gånger....tänk att få filma henne när hon är som bäst!


Även Win fick ett pass som bestod av fritt följ, läggande, ställande, stanna kvar och inkallning med fokus på belöningarna. Eftersom han gärna vill äga sina föremål och ger mig lite fingret när man kastar en boll istället för att komma tillbaka och säga "komigen matte vi leker mera" så passade jag på att träna detta extra mycket nu när det var fritt från störningar och väggar runt om. Han kampade som aldrig förr och komtillbaka med snörbollen som jag använde mig av för att kasta som belöning vid ställande tex. Kul att det går framåt i just hanteringen med föremål då jag insett att här måste jag lägga mkt tid och tanke.


Nu kör vi vidare och inväntar att planen på klubben töar fram, jag vill träna på gräs, inte asfalt!

Av Malin Johansson - 15 mars 2012 20:27

Idag blev det fotografering av Win igen, Natalie tränar för fullt nu! Vi har även filmat idag men det var lite skakigt och suddigt så vi får se om vi kanske måste göra ett nytt försök.


Här kommer iallafall några vackra bilder på Win 6 mån  


              

Av Malin Johansson - 14 mars 2012 20:42

Idag var det meningen att Natalie skulle filma Win och mig när vi tränar, han blev ju 6 mån igår den lille pralinen! För att filma behövs tydligen att kameran är laddad!! Fasiken också....men vanliga kameran fick också hänga med så Natalie tog lite bilder snabbt och lätt, får bli repris imorgon.


Senare på kvällen var vi ett helt gäng och tränade, oj va roligt att så många töat fram och att vi tränade på samma ställe, kul kul! Nu får jag äntligen störningsträna på rätt sätt, på Brandstationsparkeringen är det lagom stort för att kunna gå en bit ifrån när koncentrationen brister och samtidigt utmana när man känner att det fungerar. Win har gjort ett STORT framsteg i föremålsintresset och nu sitter han som en smäck i kampleksakerna för det mesta. Nu är det ju så att med detta kom även "ägandet" in så vi har en hel del att jobba på! 


                                 

Av Malin Johansson - 11 mars 2012 20:31

Dagen tillära bestod av vänstervarvande med Win och Natalie som skulle ställa Softie. Win hade vi inga förhoppningar på mer än att han skulle sköta sig, och det gjorde han absolut. Vi gick in som nr 1 och kom ut med Hp och BIR-rosett nu var det ju bara vi som var Kelpie men han hade ju inte behövt fö Hp. Han står jättefint men jag har inte tränat att springa med honom och det blev lite si sådär kan jag tycka, lovar att jag ska ta tag i det nu! Domaren gav alla kommentarerna även muntligt och jag gillade mest att han älskade hans färg och "äntligen nån som kan ställa en Kelpie"  


Gruppfinalerna skulle börja kl 15 och vi beslutade oss för att vänta kvar, Natalie ville ställa i Juniorhandling och vi hade trevligt sällskap av en Dragonora ägare, Malin från Orsa med sambo. I Gruppenfinalen började han såklart klia sig på magen när vi skulle springa och det blev mest trams och flams och en slingrig Kelpie, men vi kom iallafall 3:a och är supernöjda med det!

 



Natalie och Softie skulle ställa upp i Juniorhandling trots att de inte tränat någonting alls men  såg det som en bra träning, det var 11 ekipage och flera riktigt duktiga. Natalie samlade ihop sig och kämpade med en något övertaggad Softie som tyckte det var helball att tävla igen. 

Hon slutade som vinnare i dagens Juniorhandling och var såklart supernöjd !

 



   


Som alltid en bra arrangerad tävling i Rättvik dit vi gärna återvänder med våra fyrbenta.


Ovido - Quiz & Flashcards