Wheats

Direktlänk till inlägg 15 maj 2014

Kelpieläger

Av Malin Johansson - 15 maj 2014 07:48

I helgen var det äntligen dags för vårt lilla Kelpieläger. Under veckan så fick vi tragiskt nog ta bort vår lilla Emma som hastigt blev sämre och det kändes inte helt rätt att åka iväg med tankarna som var ruskigt splittrade och en ångest och sorg som man var tvungen att paketera in, med facit i hand var det ingen bra kombo. Att sedan ha en löptik hemma tar på krafterna för Win som faktiskt för första gången visade sig vara trött på lördagen....har jag aldrig varit med om på den hunden!


En av alla bilder på Emma & Natalie som vi minns med värme, kommer ett inlägg om bara Emma när vi läkt ihop lite.

 

Jag och Win tuffade iväg till Ludvika med husvagn och som sagt med känslor som vi borde lämnat hemma men jag ville ju inte missa lägret som jag själv sett till att det skulle bli av. Jag ville inte missa chansen att äntligen få träffa Maria Rick som jag följt via fb och genom alla fina resultat på tävlingsplan som hon presterat. Jag minns att jag la ut ett inlägg på fb om att Win ljudade på fjärren och vips så tog sig Maria tid att PM:a och tipsa utan att känna oss överhuvudtaget, det är stort och visar vilken godhjärtad person hon är. Att Maria sedan kunde komma till vårt läger var ju bara helt fantastiskt och att få sitta och bubbla hund i 2 dagar med en person som man ser upp till och har som målbild i många avseenden blev ju helt perfekt, tack Maria för att du är du   


Träningsmässigt blev det bara skit rent ut sagt för oss på lördagen. Jag valde givetvis det som vi har problem med och i friaföljet nickar/snurrar han på ett speciellt vis med huvudet och inkallning med ställande är riktigt kasst. Vi provade lite olika metoder med Win förstod inte alls utan gick bara ner sig och vi både mådde skit och ville helst gräva en stor grop och krypa ner i. Att få titta på de andra ekipagen gjorde ju liksom dagen och man lär sig egentligen mest på detta, fantastigt kul att få se bara Kelpisar och så olika allihop. På kvällen blev det återigen grillat med mingel som givetvis hör läger till   


Söndagen hade vi en annan plan med Win och Lena visade hur hon börjat med ställandet och det är ju likadant som jag gjort från början men tappat kriterierna och tråden på vägen, tack Lena. Nu testade vi med Win och jag lämnade över till Maria att bestämma när ställandet var bra och han köpte konceptet direkt , skönt att få tillbaka lite av min hund igen. Vi testade lite olika metoder i ff och belöningssätt men det finns nog inget snabbt sätt men vi kämpar på och nu täker jag inte släppa igenom detta nåt mer. Vi körde även lite apporteringsdirigering och helt plötsligt så var konen inte så viktig ! Jag har ju bara kört till kon och sedan runda föremål höger o vänster eftersom vi haft problem med apporteringen från början men nu visade han att faktisk apporterna var viktigare än konen vilket känns helt ok med tanke på hur han varit. Ska bli spännande att nöta lite på detta under sommaren.


Vi avslutade med vilka mål vi har med våra hundar och jag har tappat min egentliga målbild, den bleknade och brändes rejält i helgen och tilltron till sig själv som tränare försvann definitivt. Nu är jag ju van vid motgångar och att träna terrier så jag kommer säkert igen men just nu är vi intte i en djup svacka. Det var en fantastisk rolig och lärorik helg och ett kanongäng som kommer att hålla ihop framöver också, vi har redan bestämt att vi tar ett till läger i höst   


Lite bilder från helgen

                 

 
 
Emma

Emma

16 maj 2014 20:59

Hej!
Måste bara säga att jag tyckte er träning på lägret såg fin ut, och att din känsla inte speglades på er, utifrån. Jag har ju inte träffat er förut och tyckte det såg superfint ut iaf :)
Hoppas din känsla blir bättre snart, och kul att ni fick till inkallning med ställande till sist, såg ju super ut på tävlingen! Ha en bra helg! / Emma

http://www.tcdfoto.wordpress.com

Malin Johansson

16 maj 2014 22:41

Åh tack Emma det var snällt sagt ja eller skrivet ! Kul att träffa nya bekantskaper och ser fram emot nästa gång. Och visst såg det helt ok ut på tävlingen :-)
/Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Johansson - 15 mars 2016 18:51

Natalie fick låna en Husky av Eva Seger i Strängnäs och det blev verkligen en utmaning. Vi åkte ner på lördag för att träna en stund och tur var väl det då det var lite svajigt men på söndag satt det som en smäck. Hon gjorde en miss och missbedömde s...

Av Malin Johansson - 26 december 2015 15:58

På söndagen 13/12 var det dags för N atalie att tävla Nordiska Mästerskapen som debutant i landslaget. Kl 8 fick de sina tävlingshundar som är helt okända för dem och kl 9 börjar bedömningen. Natalie fick en Wheatenkille på 9 år som heter Ossian och ...

Av Malin Johansson - 26 december 2015 15:41

Luciahelgen blev en helt fantastisk helg för vår familj då även Daniel kunde åka med till Stockholm för en gångsskull. Tack Moa för hundpassning :-) Win som egentligen bara skulle tävla Rally anmäldes till utställningen ändå, det hade ju gått bra i...

Av Malin Johansson - 18 oktober 2015 18:48


Igår slog vi till med Norsk Vinnare i Hamar. Och som inte det var nog blev han även Bäst i Rasen av 22 Kelpies :-). Jag är så glad över min lilla pärla som haft ett otoligt år! Jag hjälpte också till att ställa 2 Aussies som finns med bland bildern...

Av Malin Johansson - 14 oktober 2015 10:42

Win lyckades erövra ännu en titel och denna gång INTERNATIONELL UTSTÄLLNINGS CHAMPION !!!! Han är helt magisk min bruna lilla pralin och han bara ägde ringen <3. Han slog även till med att bli 4:a i gruppen, hur vanligt är det att en Kelpie plac...

Ovido - Quiz & Flashcards