Wheats

Alla inlägg under juli 2012

Av Malin Johansson - 27 juli 2012 10:54

I förrgår kom Nathalie på besök och vi åt och snackade skit en bra stund in på senkvällen trots att hon inte sovit det senaste 1 1/2 dygnet. Givetvis var hela högen med hundar med och på morgonen lekte alihop i trädgården, helt ljuvligt att se en sån skara med blandning av raser och de verkligen leker tillsammans! Blev några kort men det var liksom inte så lätt att fånga nån på bild då de hade full gas hela tiden!


       

Av Malin Johansson - 25 juli 2012 19:40

Vi spårtränar så mycket vi bara hinner för att Win riktigt ska knäcka nöten och nu jäklar är han på gång. Med superbelöning i form av mat på slutet börjar motivationen för spåret att bli riktigt hög och intresset bara ökar. Jag har varvar riktigt korta raka spår med nåt spår med vinkel för att checka av hur det går.

Han snurrar i vinklarna men nu löser han det bra och jobbar sig igenom utan att bara "ränna iväg" som han gjorde tidigare. Jag har variterat spårläggare, underlag, liggtid, vinklar, raka spår, med godis i spåret, med pinnar i spåret, med person i slutet osv och jag tror att nu börjar han förstå vad uppgiften går ut på.

Häromdagen var Elin och hennes mamma med och spårade och mamma Ewa bjöd på gott fika och Elin var mästerfotografen till korten nedan, tack snälla :-) Alltid kul att få bilder som nån annan tagit och när hunden är i arbete, det gillar jag.


             

Av Malin Johansson - 23 juli 2012 13:35

Vi började vår lilla resa via fam Brandts i Dala-Husby där Natalie skulle få träna lite juniorhandling och även prova en ny hund att tävla med. Tränade under hela kvällen på denna underbara gård och hundarna passade på att leka med Leonberger i pauserna.

       


På söndagen startade vi tidigt och tryckte in 4 hundar i bilen och drog mot Köping, finns det hjärterum så.....

Vi "boade" vid Leonbergerringen och jag försökte hålla koll på att Natalie skulle träna med Humla och jag själv skulle ställa Win i en annan ring osv. Daniel som annars är min klippa på utställning blev hemma i sjuksängen med feber och halsont och han var mycket saknad. Som tur var kom Carina och var "Daniel" under några timmar och både fotograferade, rastade hund och bar lite grejer....tack söta du! Win gick in och skötte sig utmärkt och domaren gillade honom skarpt, så mycket att han tillslut slog ut både en champion och blev Bästa Hane och även Bäst i rasen :-). Vilken hund jag har :-) . I BIG-finalen fick vi iallafall springa in till publikens jubel ( ja Märta och Natalie hejade för full hals ) men gick inte vidare.



Märta och Emma

         


Natalie startade juniorhandlingen och var nervös med ny hund och allt. Domaren var från Island och de fick göra många figurer och då även i par!! Natalie och Humla gjorde jättebra ifrån sig men det räckte inte till finalen men vilken erfarenhet hon fick med sig. Med lite mer träning och några år på nacken kommer ni att äga i ringen. Nu är hon ju flera år yngre än de andra och det är svårt att konkurrera. Jag är stolt som har en så duktig dotter och tusen tack för lånet av Humla, Natalie och hon kommer att bli ett bra team.


                 

Av Malin Johansson - 20 juli 2012 14:27

Idag började dagen med en spårtur i våra vackra skogar. Medans spåret "låg till sig" passade vi på att plocka kantareller, inte helt fel!

Just nu sitter vi på pass i Orrskogen och checkar in Dansbanden som ska spela ikväll. Sedan tror jag minsann det blir en tur till skogen igen!
Natalie gjorde ett försök att ta bild på mig och Win, inte helt lätt med sådana motiv ;-)

Av Malin Johansson - 18 juli 2012 15:36

Nu har Win varit med och tittat på karuseller, raggarbilar, båtar och en massa människor.
Vi hann med ett stopp på Glassgården och när vi gick hem hittade han en snöhög och lyckan var total :-)

Av Malin Johansson - 17 juli 2012 11:53

Vår nya bärhjälp vid utställningar :-)

Av Malin Johansson - 13 juli 2012 10:24

Igår var vi 14 st på klubben och tränade, verkligen kul och nyttigt med mycket folk.

Win som behöver störningstränas fick en kommendering under tiden vi gick linförighet och han gick riktigt bra och höll ihop. Han blir lite fladdrig och okoncentrerad vid kommendering men som sagt igår gjorde han ett kliv framåt.

Vi var även med på platsliggning och attityden var lugn och harmonisk, jag stod dock inte mer än 2-3 m ifrån honom men nu bygger vi trygghet och ihop med andra hundar som inte är säkra tar jag inga risker.

Vi passade även på med en tandvisning som bestod av att bara sitta still när domaren kommer fram och hälsar, superbra! Efter att ha slagits med knotten och vilat en stund fick Win en ny mottagare på budföringen, går som ett skott men behöver träna stadgan hos mottagaren ( har inte börjat med det än ).


Kort och gott en bra kväll men djävulusiskt med knott!

Av Malin Johansson - 10 juli 2012 15:28

I fredagskväll var det lydnadstävling i Mora så givetvis åkte jag och Win dit för att träna att vara på en lydnadstävling. När jag kollade PM:et såg jag att nästan hälften av de startande känner vi så det var ju extra kul. Kändes grymt jobbigt till att börja med då det är Ronja och jag som brukar åka på tävling och nu var det ett stort att ta igen, men jag måste igenom det....jag vet det! Jag hade sällskap av Amanda och Johanna så resan gick kvickt och lätt med två glada tonåringar i bilen, tack tjejer!

Win skötte sig riktigt bra och minglade hela kvällen och vi avslutade ett kort lydnadspass på tävlingsplan, kändes helt ok och nu längtar jag tills vi kan vara med och tävla vi också, skräckblandad längtan ;-). Vi träffade många tävlingskompisar vilket var hur kul som helst.


Sedan har vi spårträningen! Ja det verkar ju som att han inte riktigt är med på noterna alla gånger, men i skogen fungerar det riktigt bra. Jag lägger nu korta, raka spår med bästa maten i slutet eller såklart det bästa som finns.....en människa!!!. Vi var 3 st som spårade i lördags och jag fick gott om ny energi till spårutmaningar så nu ska jag spåra nästan varje dag och variera grymt mycket tills han knäcker nöten på riktigt.


Vår appellkurs som vi började har uppehåll i flera veckor så det kändes ju sådär nu när vi behöver hjälp med spåret. Lydnaden är helt klart på gång i många moment men jag behöver störningsträna och där ställa lite mer krav att han faktiskt lyssnar på mig. Samtidigt vill jag inte ha in för mycket krav i momenten utan mer det där slyngelbeteendet emellan...typ jag ska bara springa bort och kolla först, sen kommer jag !!! Hur som helst så älskar jag min lilla bruna mer och mer för varje dag som går och hoppas vi kommer att ha glädje av varandra i måååånga år framöver.


Natalie har varit hos mormor i Skåne en hel vecka nu och det är tomt utan henne men på lördag får vi hem henne igen. Tycker hon är grymt duktig som flyger alldeles själv fram och tillbaka mellan Arlanda och Malmö, stor tjej. Hon har fått ett spännande hunderbjudande som hon är överlycklig åt och är taggad inför uppgiften ( och nej vi ska inte ha fler hundar hemma ;-))


Hej hopp i regnet

Ovido - Quiz & Flashcards