Wheats

Alla inlägg under juni 2012

Av Malin Johansson - 24 juni 2012 19:16

Ja nu blir det en salig röra så häng med !


Vi började med åka till Borlänge för att heja fram Nathalie och Susanne på SM i lydnad och Agility. Vi hade en riktigt härlig dag på fredagen då solen strålade ikapp med ekipagen på banan, grill med tilltugg på kvällen fick avsluta denna dag. Lördagen skulle bli spännande med lydnaden tyckte jag. Nu var det så att det regnade största delen av dagen så det förtog liksom stämningen och tjusningen en hel del. Vi varvade med att titta på ekipagen och gå och värma oss i husvagnen och snacka lite med hundvänner.


Söndagen kom och vi packade ihop och drog till Avesta utställningen. Väl framme i Avesta så regnade det en hel del och det bara ökade. Natalie gjorde ett jättejobb med Softie i Juniorhandlingen trots vädret. Alla skulle gå vidare till final 4,5 tim senare men vi fick avbryta då vi inte fick Softie varm igen, hon bara skakade och skakade trots skubbningar och täcken. Natalie grät hela vägen hem...hade ju så gärna velat vara med i finalen när Märta dömde. Win debuterade i Juniorklass och gjorde bra ifrån sig, ett excellent fick han och sedan var han klar för dagen. 


Här är det precis i början och de är än så länge rätt torra!

   
Här ser man regnet strila över en blundande handler ;-)
 
Domaren hade vett att klä sig i regnställ hon ;-)
 
Att vara glad trots vädret är ju superbra!
   


I Onsdags så opererade jag ut en visdomstand där de hittat cystor kring som tydligen ätit upp mitt käkben så till den milda grad att det nästan är av. Vi var i Falun och gjorde ingreppet på morgonen och sedan sov jag till typ nästa dag. Rätt ont första dagen men inte alls så svullen som jag trodde att jag skulle bli. Nu syns det ingenting på utsidan men är rätt mkt kvar att göra på insidan, återbesök på torsdag nästa vecka för att ta bort stygn och nått som de fyllt hålet med. 


Midsommar i Malung betyder Skinnarspel för oss. Det är ett bygdespel som är helt ljuvligt med Meta Roos och Janne Åström i huvudrollerna. Natalie var med förra året och i år blev det lite mer dans för hennes del. Jätteduktiga är de som tränat hela veckan med långa repetioner och sena kvällar.


Här är barnen som är med och dansar i Skinnarspelet

               

Av Malin Johansson - 14 juni 2012 09:16

Nu är det snart äntligen dags för årets höjdpunkt. Vi ska givetvis ner till SM:et för att heja fram Nathalie med Tiffany och Qit, fasiken va kul det ska bli. Vi kommer att hålla alla tummar, tassar och tår för att det går bra för er, ses imorgon vännen!


 


Vi har även några foxvänner som vi håller tummarna för i Agilityn, Susanne och Buffy...ni kommer att äga agilityn :-). Har jag inte helt fel så har vi även Annika att heja fram och säkert någon mer också.


 


På söndagen drar vi ner till Avesta för att ställa Juniorhandling och Win ska debutera i Juniorklass. Det kommer att bli en helg i hundarnas tecken .....som vanligt ;-) 



Av Malin Johansson - 10 juni 2012 20:29

Nu har Natalie och Emma gjort sitt anslagsprov i viltspår och klarade detta galant. De gick så säkert genom skogen trots att det var rätt varmt så tuffade lilla Emma på i precis lagom tempo.


Jag är en riktigt stolt mamma och tar av mig hatten och säger GRATTIS !


Här är ekipaget framme vid klöven och njuter i fulla drag!


     

Av Malin Johansson - 9 juni 2012 18:26

Uppe med tuppen 05.00 för att ge sig av mot Borlänge för utställning med Win. Vi var nästan först på plats och det är alltid skönt för vi behöver tid att rasta, varva ner och mjuka upp och springa.

Det var bara 2 st Kelpievalpar och Win vann över den andra som var lite yngre men superfin. 


Han fick alltså HP,BIR och gick vidare till BIS-finalen där han blev placerad som 4, gissa om jag är stolt :-). Tycker han skötte sig riktigt bra men jag har lite problem med passgång när jag startar upp men sedan när han kommer igång springer han riktigt bra. Lite bilder från dagen med stort D :-)


 
Några ur Bis-finalen...

  
Placerade 4 :a
   
Rosetten klär honom !
 
Äntligen lite hångel med snygga Nikki :-)
 
Dragonoras Goblet Of Fire som ställdes av ägaren Malin Englund. Tack för trevligt sällskap under dagen  

 

Av Malin Johansson - 8 juni 2012 19:36

Nu taggar vi igång inför utställning imorgon i Borlänge. Hunden badad så nu återstår det "bara" lite mer ringträning. Vi var precis ute och sprang några varv och han är en rätt duktig passgångare :-( . Jag har inte ens bestämt vilket koppel som är bäst...gahh tror jag blir galen snart ! Nu blir det till att springa några varv till innan det är kväller.


Natalie passade på att ta några fina kort på honom, 8,5 månad.

       

Av Malin Johansson - 3 juni 2012 19:37

Helgen har gått i spårets tecken. Jag har personspårat med Win och är allt annat än nöjd, fasiken va svårt det är att få den lilla räkan att spåra hela tiden. Han kan bryta och titta på en stubbe, jaga en fjäril eller helt enkelt bara vika av från spåret som jag tycker utan anledning.

I lördags la jag 3 vinklar och han gick igenom alla och började sedan spåra igen efter det att linan tagit stopp och jag stod kvar i vinkeln. Idag tänkte jag då till och la ett spår helt i medvind och med mjuka böjar. Det blåste rejält och bitvis tappade han spåret, pinnarna får han dock vittring på och kniper. På em la jag ett helt rakt spår i medvind och han gick bra fram till det var 20 m kvar till slutet, då viker han av i 90 grader och vet inte alls vad han höll på med, förb...också. Aja, han är bara 8,5 mån så det ger sig väl men med mina andra hundar har det bara fungerat från början. Nu längtar jag tills Lars-Göran kan ta sig an oss i spårskogen och komma med goda råd och tips!


Emma har viltspårat idag. På fm var det kort liggtid och på em 5 tim och dessutom spöregnat mellan varven. Den lilla superfoxen bara tuffar på och tar allting klockrent, hur säker som helst. Natalie går med henne och även hon sköter sig utmärkt, bara hänger med och är tyst och litar på hunden till 100 %. Ska bli kul att följa deras utveckling i spåret också. Allroundhund? absolut!


På väg från skogen stannade vi på Jofaplan så Natalie och Softie kan börja slipa formen inför sommaren och juniorhandling. Jag tjatar att hon aldrig tränar men det ser ju rätt snyggt ut ändå, lite finesser och säkerhet bara så blir det där bra.


Ser nu fram emot lördag då vi ska till Borlänge på deras Brukshundsutställning, vi kommer att gå i valpklass med några få dagar som marginal och sedan blir det marginal åt andra hållet i Avesta.


Ha de´

Ovido - Quiz & Flashcards