Wheats

Alla inlägg under december 2011

Av Malin Johansson - 29 december 2011 22:18

Idag hade vi tänkt till vad det gällde Ronjas belöning till rutan. Jag vill alltså belöna FARTEN till rutan och Ronja älskar sin lurviga trasa som hon får jaga, vanligtvis befinner den sig på en långpisk som också är bland det roligaste som finns att få jag efter. Nu hängde vi den i en spårlina i taket för att kunna sno belöningen om det behövdes. Hon har taskigt föremålsintresse men en stor jaktlust min lilla vetebrud.


Måndagsklubben in action !!! Vad gjorde vi utan våra träningar där vi har en massa galenskaper för oss....tur vi inte berättar allt ;-)


Lotta är mästerfotografen

 



 

Av Malin Johansson - 28 december 2011 22:34

Idag blev det en lite filmtajm på trimmet så håll tillgodo  

Äskar vår lilla Win som börjar prova sig fram till belöningar. Han är bara 16 v men börjar mer och mer att förstå att man måsta göra olika saker för att nå belöningen. Idag har vi dessutom spårat med näsan riktigt nere i backen och jag tror minsann att han knäckte koden för hur man ska göra. Jag la spåret själv och la små matstationer med täta mellanrum och la ut flera saker, då fick jag ner näsan i backen, rätt eller fel ? Det fungerade iallafall   



 

Av Malin Johansson - 26 december 2011 21:07

Frågan var vad vi skulle hitta på idag, dagen efter stormen som lamslog stora områden. Vi bestämde oss för att dra till skogs och grilla Pinnbröd, det är ju hur länge sedan som helst som vi gjorde det. Efter en minst sagt halkig färd på glashala, spegelblanka grusvägar kom vi trots allt fram och började leta ved....hade så klart ingen med oss ! 


Hundarna sprang omkring och njöt av skogen och att bara få vara. Vi njöt av skogen, lugnet och elden. Vi grillade några bröd innan vi tog oss sakta ner för vägen igen. En mysig dag med hela familjen!


Nu på kvällen kom jag på den smarta idén att dra in en agilitytunnel i hallen, och hej vad det gick undan. Hundarna var helt galna och Win fick för första gången se en tunnel, full fart och en massa galenskap i den hunden....I like it :-)


Ronja spanar från slogboden...


 


Pinnbrödsgrillning på den lilla brasan, fanns ingen ved att uppbringa... 


 
Snöbus...
   


 
Mallig för att det brinner ...
   
Min mamma var också med på äventyret...
 
Nöjd Win efter att ha busat rejält i och med tunneln...
 

Av Malin Johansson - 23 december 2011 08:09

Nu är det dan före dan och det är snart lite Julledigt för oss i familjen. Min mamma är här och ser till att Julmyset blir lite extra i år och att jag får hjälp med matlagning och bakning, underbart!


Livet med valp är ju inte helt smärtfritt och upptar den mesta av min lediga tid men så måste det få vara denna korta tid. Win är med mig på jobbet och då kopplar han av helt och hållet, är förvånad att han fixar det sååå bra. Hemma är han som ett litet monster på de andra, tuggar och sliter i dem men leker även jättefint.


Vi har våra lekpass varje dag och försöker shejpa in lite olika beteenden, han gör snygga ingångar och går snyggt vid sidan med kontakt utan störningar, tasstarget, ligg, lite slalom mellan benen har vi också på gång.....annars tycker jag att än så länge erbjuder han inte så många olika beteenden själv, jag är ju redo att klicka för allt men han vill helst stå framför och bli matad    Nu tror jag inte att detta är ett problem utan det kommer med klickertänket så jag håller ut och väntar och leker. Jag tänker redan nu på att leka på olika sätt och presentera belöningarna olika, bra utmaning för mig själv också.


Jag vill också passa på att säga GOD-JUL till alla nära och kära och alla andra som läser detta. Det blir inget fint julkort med hundar, luvor och girlanger....vi har som sagt valp hemma och tiden har inte räckt till.


 

Ångrade mig och drog till med några försök till nytt julkort med Win , även ett gammalt kort med de andra tre busarna fick hänga med.

                 

Av Malin Johansson - 18 december 2011 15:27

Idag har Natalie debuterat i Malungs Blåsorkester och haft konsert i Malungs kyrka och sedan på eftermiddagen i Öje. Jättekul att hon fått chansen att vara med och så duktiga de är allihop. Efter denna konsert så fick jag iallafall lite julkänsla, tack !

Jag har filmat med mobilen så håll tillgodo med den kvalitet som bjuds.


 





Av Malin Johansson - 17 december 2011 20:20

Idag har Ronja och jag tävlat lydnad. Jag har ju sagt att jag inte ska tävla förrän till våren men planen ändrades då vår fox Emma tyckte att det var rysligt kallt att ligga plats i 2 min i gruset i ridhuset, behöver mer tid på sig i detta moment. Eftersom det var tävling på hemmaplan och jag redan betalat frågade jag snällt om jag fick starta Ronja istället, och det fick jag  Min tanke var att vi nu fick känna på att tävla utan press och fokusera på att hålla ihop hela tiden trots publik på läktaren.  

Ronja skötte sig bra, tog störningen på läktaren men släppte det igen, blev inte rädd för vår manlige tävlingsledare som hon inte känner sedan tidigare. På inkallning med ställande hade jag inte huvudet med mig, satte upp henne och kallade in....väntar på att tävlingsledaren skall kommendera ( vilket de inte gör ) får lite panik och ryter i ett stanna, hon stannar men det tar några steg och sedan har jag förstört farten från ställandet och in, mitt fel! . Alldeles bredvid "rutan" stod Laila och Rebecka (kunde ju varit nån hon inte känner ;-) ) och när jag ställde upp henne så låste hon blicken på dem inte på rutan, jag väntade och väntade och när hon väl flyttade blicken skickade jag henne....yes det funkade. Trodde absolut hon skulle fara iväg som en kanonkula upp i famnen på Laila som var domare men icke sa Nicke, in i rutan med hög fart, trampade i och för sig lite men det var skit samma, fick ett dk för det. Apporteringen genomfördes med en JÄTTEAPPORT, fanns en pytteliten och en stor att välja mellan. Hon tog den lite tveksamt galopperade in men satte sig lite snett. I Hoppet pangade hon i rejält på tillbakavägen men satt kvar och hade ingen tendens att tjuva tillbaka vilken hon gjort några gånger tidigare.

Jag är supernöjd och fick bevis på att vi KAN, det gäller bara att få allt att stämma  


Vi skrapade ihop 183 p och blev klassvinnare och tillika klubbmästare    


Platsliggande10 p

Fritt Följ9 p

Läggande10 p

Inkallning m ställande 7 p

Sändande m ställande 9,5 p

Apportering9,5 p

Hopp8 P

Fjärrdirigering9,5 p

Helhet9,5 p


En härlig känsla som jag ska försöka få med mig tills nästa år.

Av Malin Johansson - 13 december 2011 21:01

Då var det dags att äntligen berätta hur det gått i helgen, har faktiskt inte hunnit innan.

Vi åkte på fredagen och möttes av ett jäkla busväder på vägen ner till Stockholm. Vi bestämde träff med goa Märta och Natalie tog några varv i ringen på fredagskvällen, det var skönt för nerverna.

Vi hade turen att få bo hos Nathalie som nyss  flyttat till en liten mysig lägenhet i Haninge.


En rastpaus i Avesta vid Dalahästen. Ser ni Natalie och Emma där nere?

 


Lördagsmorgon kl 05.00 ringde klockan och det var bara att hoppa upp och fixa frisyren på Natalie.

     

Vi var på plats strax efter 7 och fick parkering riktigt nära entrén. In med alla grejer och börja ladda för dagens händelse. Vi var och hälsade på Lexus som Natalie skulle få låna av Sandra Träff och tog honom med oss till ringen. Kan ju säga att jag var lite klantig och klappade om honom, han studsade rakt upp.....på min näsa så blodet rann. Är nu blå och snygg över hela näsryggen och öm ute på kindbenen.

Natalie jobbade med honom men han taggade mest efter sin matte och undrade vart hon tagit vägen, stackars lilla gosse som var lite förtvivlad...han letade och letade. Natalie kämpade väl och gjorde vad hon kunde och så gott hon kunde, det räckte inte till final men det hade ingen räknat med heller. Det var över 40 startande och de flesta var riktigt rutinerade.


Innan Natalie gick in kom Anders Brugge och klappade om henne och peppade till max, tack snälla rara! Även Amanda Brugge var och gav Natalie goda råd och tips efter utställningen och eftersom Natalie ser upp till henne så blev hon glad och lite taggad inför nästa år.

                             


Här är iallafall bästisarna :-)

   

På söndagen mös vi hela dagen och tittade bla på SM i freestyle där Wins uppfödare deltog. Vi fick chansen att klappa om Bagheera lite. Trötta och nöjda hade vi nu en lång bilfärd hem igen.


Tack alla för goda råd och tips, ni är så gulliga. Och tack Nathalie Ädel för husrum under helgen och ett STORT tack till sandra Träff för lånet av Lexus.


Av Malin Johansson - 7 december 2011 21:58

Idag har Win och Ronja äntligen fått leka med varandra. Ronja har fått vänja sig vid honom via koppelpromenader innan och det har gått bra så idag fick de vara lösa på planen tillsammans, och som de lekte :-). Jättekul att se att Ronja bjöd upp till lek och tålde både det ena och det andra från det lilla monstret. Efter en stund kom jag på att jag kunde filma, lite mörkt men ni kanske ser ändå?


 

       


Annars är det lite julstök som gäller här hemma tillsammans med uppladdningen inför Stockholmsresan, spänningen stiger nu.

Ovido - Quiz & Flashcards