Wheats

Direktlänk till inlägg 17 januari 2013

Framåtsändande

Av Malin Johansson - 17 januari 2013 08:29

Jag har funderat ett bra tag innan jag vågat göra ens första övningen till framåtsändande, detta moment innehåller ju så många delar att det kommer att ta flera år innan vi är klara så det är bäst att börja lite redan ;-). För att krångla till det ännu mer så finns det ju tusen sätt att lära in detta på och jag vet fortfarande inte vilket jag ska välja men igår bestämde jag mig för att jag måste våga börja iallafall. Så kl 21.30 åkte jag till ridhuset för att ta våra första stapplande steg, på filmen har vi hållt på 10 min!


Första delen är - Står still framför mig med riktning framåt, lås huvundet! Denna övning ska jag lägga ner lite tid på då förståelsen att låsa framåt måste vara förutsättningen för att få en rak start? att träna med störningar i just denna delen kommer jag att lägga in när han väl vet vad han ska göra.


Andra delen- börja gå SAKTA framåt med låst huvud, först 1 steg och sedan 2 osv


På filmen syns det att jag testade mig fram för att få honom att röra sig framåt sa jag sakta men tror att jag bara ska köra på frivilliga beteenden än så länge så silvertejp på munnen och klickern som redskap. Jag belönar hos mig bara för att vi är i ridhus, äckligt att slänga köttbullsbitar i gruset, men ute tänkte jag riktning framåt och helst inga leksaker att gå sakta mot....det talat emot min tanke med attityden till leksaker på Win då han inte är så där jättesugen.




Apporteringen med mitt terriersnöre avbröt jag igår, han gasar bara igång när den "lever" och satsar på snöret, när den är stilla är den död och ointressant. Gjorde några frivilliga upptag med maxbelöningar funkade bra, kastade långt och skickade och han springer ut tills han är 2 m från apporten, cirklar kommer tillbaka, cirklar igen och ingen och ingen. Jag bara väntade ut honom där han cirklade runt och efter 3 min så tog han den = maxbelöning. Samma sak igen, kastade långt och han cirklade, nu var kl 22.30 och mitt tålamod slut så jag tog tag i honom och sa ett par väl valda ord och sedan ett glatt Apport.....han tokrusar utoch kommer in med den ;-) ja vad säger man om detta. Driver han bara med mig den lille f...n, ja antagligen ;-). Lite samma beteende som han gjort med leksakerna då han rockade runt och inte villa komma in. Frågan är vart jag skall hitta balansgången? Hjälp!!!


 
 
Ingen bild

carina

17 januari 2013 13:33

när ska jag komma...?

Malin Johansson

17 januari 2013 15:08

Snälla så fort som möjligt :-)kram
//Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Johansson - 15 mars 2016 18:51

Natalie fick låna en Husky av Eva Seger i Strängnäs och det blev verkligen en utmaning. Vi åkte ner på lördag för att träna en stund och tur var väl det då det var lite svajigt men på söndag satt det som en smäck. Hon gjorde en miss och missbedömde s...

Av Malin Johansson - 26 december 2015 15:58

På söndagen 13/12 var det dags för N atalie att tävla Nordiska Mästerskapen som debutant i landslaget. Kl 8 fick de sina tävlingshundar som är helt okända för dem och kl 9 börjar bedömningen. Natalie fick en Wheatenkille på 9 år som heter Ossian och ...

Av Malin Johansson - 26 december 2015 15:41

Luciahelgen blev en helt fantastisk helg för vår familj då även Daniel kunde åka med till Stockholm för en gångsskull. Tack Moa för hundpassning :-) Win som egentligen bara skulle tävla Rally anmäldes till utställningen ändå, det hade ju gått bra i...

Av Malin Johansson - 18 oktober 2015 18:48


Igår slog vi till med Norsk Vinnare i Hamar. Och som inte det var nog blev han även Bäst i Rasen av 22 Kelpies :-). Jag är så glad över min lilla pärla som haft ett otoligt år! Jag hjälpte också till att ställa 2 Aussies som finns med bland bildern...

Av Malin Johansson - 14 oktober 2015 10:42

Win lyckades erövra ännu en titel och denna gång INTERNATIONELL UTSTÄLLNINGS CHAMPION !!!! Han är helt magisk min bruna lilla pralin och han bara ägde ringen <3. Han slog även till med att bli 4:a i gruppen, hur vanligt är det att en Kelpie plac...

Ovido - Quiz & Flashcards