Wheats

Direktlänk till inlägg 10 juli 2012

Spårträning/lydnadstävlingsträning

Av Malin Johansson - 10 juli 2012 15:28

I fredagskväll var det lydnadstävling i Mora så givetvis åkte jag och Win dit för att träna att vara på en lydnadstävling. När jag kollade PM:et såg jag att nästan hälften av de startande känner vi så det var ju extra kul. Kändes grymt jobbigt till att börja med då det är Ronja och jag som brukar åka på tävling och nu var det ett stort att ta igen, men jag måste igenom det....jag vet det! Jag hade sällskap av Amanda och Johanna så resan gick kvickt och lätt med två glada tonåringar i bilen, tack tjejer!

Win skötte sig riktigt bra och minglade hela kvällen och vi avslutade ett kort lydnadspass på tävlingsplan, kändes helt ok och nu längtar jag tills vi kan vara med och tävla vi också, skräckblandad längtan ;-). Vi träffade många tävlingskompisar vilket var hur kul som helst.


Sedan har vi spårträningen! Ja det verkar ju som att han inte riktigt är med på noterna alla gånger, men i skogen fungerar det riktigt bra. Jag lägger nu korta, raka spår med bästa maten i slutet eller såklart det bästa som finns.....en människa!!!. Vi var 3 st som spårade i lördags och jag fick gott om ny energi till spårutmaningar så nu ska jag spåra nästan varje dag och variera grymt mycket tills han knäcker nöten på riktigt.


Vår appellkurs som vi började har uppehåll i flera veckor så det kändes ju sådär nu när vi behöver hjälp med spåret. Lydnaden är helt klart på gång i många moment men jag behöver störningsträna och där ställa lite mer krav att han faktiskt lyssnar på mig. Samtidigt vill jag inte ha in för mycket krav i momenten utan mer det där slyngelbeteendet emellan...typ jag ska bara springa bort och kolla först, sen kommer jag !!! Hur som helst så älskar jag min lilla bruna mer och mer för varje dag som går och hoppas vi kommer att ha glädje av varandra i måååånga år framöver.


Natalie har varit hos mormor i Skåne en hel vecka nu och det är tomt utan henne men på lördag får vi hem henne igen. Tycker hon är grymt duktig som flyger alldeles själv fram och tillbaka mellan Arlanda och Malmö, stor tjej. Hon har fått ett spännande hunderbjudande som hon är överlycklig åt och är taggad inför uppgiften ( och nej vi ska inte ha fler hundar hemma ;-))


Hej hopp i regnet

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Johansson - 15 mars 2016 18:51

Natalie fick låna en Husky av Eva Seger i Strängnäs och det blev verkligen en utmaning. Vi åkte ner på lördag för att träna en stund och tur var väl det då det var lite svajigt men på söndag satt det som en smäck. Hon gjorde en miss och missbedömde s...

Av Malin Johansson - 26 december 2015 15:58

På söndagen 13/12 var det dags för N atalie att tävla Nordiska Mästerskapen som debutant i landslaget. Kl 8 fick de sina tävlingshundar som är helt okända för dem och kl 9 börjar bedömningen. Natalie fick en Wheatenkille på 9 år som heter Ossian och ...

Av Malin Johansson - 26 december 2015 15:41

Luciahelgen blev en helt fantastisk helg för vår familj då även Daniel kunde åka med till Stockholm för en gångsskull. Tack Moa för hundpassning :-) Win som egentligen bara skulle tävla Rally anmäldes till utställningen ändå, det hade ju gått bra i...

Av Malin Johansson - 18 oktober 2015 18:48


Igår slog vi till med Norsk Vinnare i Hamar. Och som inte det var nog blev han även Bäst i Rasen av 22 Kelpies :-). Jag är så glad över min lilla pärla som haft ett otoligt år! Jag hjälpte också till att ställa 2 Aussies som finns med bland bildern...

Av Malin Johansson - 14 oktober 2015 10:42

Win lyckades erövra ännu en titel och denna gång INTERNATIONELL UTSTÄLLNINGS CHAMPION !!!! Han är helt magisk min bruna lilla pralin och han bara ägde ringen <3. Han slog även till med att bli 4:a i gruppen, hur vanligt är det att en Kelpie plac...

Ovido - Quiz & Flashcards