Wheats

Direktlänk till inlägg 2 april 2012

Clinic i grundträning för tävlingshunden

Av Malin Johansson - 2 april 2012 10:27

I helgen har jag varit på Clinic i grundträning för tävlingshunden för Maria Brandel, ni vet hon som skrivit den underbara boken "från valp till stjärna".


Clinic är en föreläsning med förevisningshundar som visar övningarna, superbra när man dessutom lusläst boken!

"Det handlar om grundträning för tävlingshunden. Vad din hund behöver kunna för att momentträningen ska bli så effektiv som möjligt. Jag kommer att prata om och visa belöningsutveckling, spelet arbete- belöning, belöningsregler, effektiv inlärning som några exempel. Grunder för momenten som följsamhet, stadga, tempo/ta i, röra sig ifrån föraren och apportering kommer vi ochså att gå igenom."


Detta var precis det jag behövde höra just nu då jag är i denna fasen med Win. Vi har en hel delar av momenten och rörelserna och har även satt ord på vissa men behövde inspiration i belöningstänket och övningar kring det. Jag kände igen mig och min hund i flera övningar och framförallt mellan övningarna då Win är mycket utåtriktad och inte klarar störningar för nära. Jag behöver träna med folk och hundar men som inte tränger sig på, jag vill själv välja vilket avstånd jag tränar på för att han ska klara sin uppgift och inte hamna i konflikt. HÄR ska jag lägga krutet de närmaste veckorna! Jag har filmat alla övningarna så jag enkelt kan plocka fram och påminna mig om hur det var :-)


Carina passade Win på lördagen så jag kunde koncentrera mig fullt ut på clinicen vilket var superskönt. När vi var klara träffades vi och Win fick göra ett spår på gärde - katastrof, han käkade mest harbajs och tog störningar i form av folk som passerade vid sidan.


Söndagen skulle bestå av spår i skogen och nu tänkte vi till ( ja Carina tänkte till ;-)). Vi la varsitt rakt spår med leksak i slutet och en liggtid på 45 min. Första spåret med sele och lina och han spårade och sedan hittade han nåt att käka på osv. Carina bad mig koppla i halsbandet och plötsligt blev det en annan hund, spårade som tusan och med bra drag. Spår nr 2 gick Carina med honom i halsband och koppel och det var ett riktigt bra spår! Han måste nog bara komma på vad han ska göra och inte krångla med sele lina osv. Det har ju funkat kanon att spåra på snö men nu i skogen ser han pinnar, ris, bajs , mossa ja.... you name it ! Alltt detta är en störning för honom och måste undersökas och smakas på och spåret kommer lite vid sidan av allt det andra. Nu blir det raka spår med leksak och lång liggtid i halsband och korta spårkopplet några gånger iallafall.


En härlig helg var tillända i Västerås och jag styrde kosan hemåt i snö, regn, sol och blåst .....Aprilväder !

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Johansson - 15 mars 2016 18:51

Natalie fick låna en Husky av Eva Seger i Strängnäs och det blev verkligen en utmaning. Vi åkte ner på lördag för att träna en stund och tur var väl det då det var lite svajigt men på söndag satt det som en smäck. Hon gjorde en miss och missbedömde s...

Av Malin Johansson - 26 december 2015 15:58

På söndagen 13/12 var det dags för N atalie att tävla Nordiska Mästerskapen som debutant i landslaget. Kl 8 fick de sina tävlingshundar som är helt okända för dem och kl 9 börjar bedömningen. Natalie fick en Wheatenkille på 9 år som heter Ossian och ...

Av Malin Johansson - 26 december 2015 15:41

Luciahelgen blev en helt fantastisk helg för vår familj då även Daniel kunde åka med till Stockholm för en gångsskull. Tack Moa för hundpassning :-) Win som egentligen bara skulle tävla Rally anmäldes till utställningen ändå, det hade ju gått bra i...

Av Malin Johansson - 18 oktober 2015 18:48


Igår slog vi till med Norsk Vinnare i Hamar. Och som inte det var nog blev han även Bäst i Rasen av 22 Kelpies :-). Jag är så glad över min lilla pärla som haft ett otoligt år! Jag hjälpte också till att ställa 2 Aussies som finns med bland bildern...

Av Malin Johansson - 14 oktober 2015 10:42

Win lyckades erövra ännu en titel och denna gång INTERNATIONELL UTSTÄLLNINGS CHAMPION !!!! Han är helt magisk min bruna lilla pralin och han bara ägde ringen <3. Han slog även till med att bli 4:a i gruppen, hur vanligt är det att en Kelpie plac...

Ovido - Quiz & Flashcards