Wheats

Direktlänk till inlägg 23 januari 2012

Skidåkning

Av Malin Johansson - 23 januari 2012 12:58

Nu har skidåkningen äntligen tagit fart   . Jag fick nya skidor av Daniel när jag fyllde år och genast tog vi skidåkningen till en annan nivå, shit va roligt det är med bra gliiiid.

Jag har åkt lite skidor i flera år och tycker det är en underbar motionsform och dessutom är det verkligen superkul att ha med sig hundarna. Spänn på riktiga dragselar, expanderlina och ett midjebälte och lyckan är total. Mina Wheateterrier drar så där lite lagom, de får inte ligga på för mkt utan det är bätre med ett jämt drag i linan. Även Foxterriern Emma brukar få hänga med i spåret men är inte lika förtjust som de andra två, Emma springer nog mest för att de där skidorna jagar henne   


På hundfronten så är det vittringsapportering & fjärrdirigering som tränas inomhus med Ronja. Fick fram en osäkerhet i friaföljet när vi var på klubben och tränade häromdagen, hon stannade mitt i allt ihopa och låser sig där, iof typiskt för henne när vi lär in nåt nytt och nu har det varit fokus på sättande under gång ett tag, kan alltså vara därför. Vår måndagsklubb får hjäpa till med att belöna bort detta ikväll, vad gjorde man utan träningskompisarna?


Win - ja vad ska man säga, det går fort fort fort, and I love it   Men på jobbet är han kontorshund och anpassar sig efter det, sover mest hela dagen och tuggar lite ben då och då. Rent träningsmässigt belönar vi rätt position med kontakt och har börjat att även sitta vid sidan i halterna (har bara kört honom ståendes än). Han följer med jättefint och hänger även med vid svängar och helt om, kan såklart inte gå ngr långa sträckor än men det är inte meningen heller. Vi kör även markeringar på handtarget, vanlig target och targetpinne, tror att det kan vara bra att lära in detta direkt för att kunna utnyttja i träningen längre fram. Han var med på ridhusträning igår och hade det lite kämpigt att lyssna på matte istället för att äta hästskit, så fort vi skulle "vila" så åkte näsan rakt ner i gruset och smaskade i sig lite av varje men jobbade oss igenom det också. Vi fortsätter med våra targetmarkeringar och inväntar Carina med dotter och hund som kommer till Sportlovet, shit vad jag längtar efter min lydnadstränare och vän   . Hon får mig att känna mig värdefull och ger mig den energi som jag såväl behöver, hon förstår både mina galna terriers och deras knepiga matte. Nu ska vi inte bara träna hund utan umgås med våra barn i skidspåret och njuta av vad dagen har att erbjuda också. Bara att få prata samma språk (hundrelaterat) under några dagar brukar ge massor med ideér och lösningar. Tills dess tränar vi på!


Natalie har gått på kryckor då knät slogs ur led så Emma har inte fått gjort nåt direkt vettigt i träningsväg och inte Softie heller, hon är ju den som gillar att lata sig i soffan och njuter av det. Några sparkturer och skogspromenader är vad det blivit för deras del men ingen direkt träning. Nu är Natalie på benen igen och snart på G med hundträningen också hoppas jag.


Kram på er alla Malin

 
 
Ingen bild

mamma

25 januari 2012 16:42

halloj,det är alltid lika spännande att läsa din blogg o se lite bilder,känns nästan som man är med själv,jättekul! hoppas det går bra med skidåkningen,nu när du går valla o åkkurs! håll i gång i skogen?! här är det bara grönt gräs att promenera på,stadigt o bra? kramizar på er alla!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Johansson - 15 mars 2016 18:51

Natalie fick låna en Husky av Eva Seger i Strängnäs och det blev verkligen en utmaning. Vi åkte ner på lördag för att träna en stund och tur var väl det då det var lite svajigt men på söndag satt det som en smäck. Hon gjorde en miss och missbedömde s...

Av Malin Johansson - 26 december 2015 15:58

På söndagen 13/12 var det dags för N atalie att tävla Nordiska Mästerskapen som debutant i landslaget. Kl 8 fick de sina tävlingshundar som är helt okända för dem och kl 9 börjar bedömningen. Natalie fick en Wheatenkille på 9 år som heter Ossian och ...

Av Malin Johansson - 26 december 2015 15:41

Luciahelgen blev en helt fantastisk helg för vår familj då även Daniel kunde åka med till Stockholm för en gångsskull. Tack Moa för hundpassning :-) Win som egentligen bara skulle tävla Rally anmäldes till utställningen ändå, det hade ju gått bra i...

Av Malin Johansson - 18 oktober 2015 18:48


Igår slog vi till med Norsk Vinnare i Hamar. Och som inte det var nog blev han även Bäst i Rasen av 22 Kelpies :-). Jag är så glad över min lilla pärla som haft ett otoligt år! Jag hjälpte också till att ställa 2 Aussies som finns med bland bildern...

Av Malin Johansson - 14 oktober 2015 10:42

Win lyckades erövra ännu en titel och denna gång INTERNATIONELL UTSTÄLLNINGS CHAMPION !!!! Han är helt magisk min bruna lilla pralin och han bara ägde ringen <3. Han slog även till med att bli 4:a i gruppen, hur vanligt är det att en Kelpie plac...

Ovido - Quiz & Flashcards